Bakkriebels - brood bakken

We zitten intussen al een tijdje in lockdown, en het lijkt ook wel of plots iedereen aan het bakken is gegaan. Leuk om te zien, maar soms ook een beetje frustrerend. Als er nu iets was dat ik altijd in de winkels kon vinden was het wel mijn bloem, verse en droge gist. Tegenwoordig is het een heel huzarenstukje om aan de nodige ingrediënten te geraken ;-)

Ik volgde jaren geleden de opleiding brood- en banketbakker bij Syntra en bak sindsdien continu zelf. In de winterperiode meestal desembrood, ik hou er wel van om urenlang bezig te zijn met mijn broodje. In andere periodes ben ik niet graag continu in huis, en kies ik vaker voor een gewoon brood met gistdeeg.

Op deze blog kwamen al vaker recepten voor hartige broodjes, maar ik wil jullie toch ook even wat basics meegeven, voor zij die niet gewend zijn om te bakken.


Maar eerst: wat kan je zoal terugvinden op de blog?

Desembrood

Speciale broodjes

Een gewoon, klassiek brood dus. Hoe begin je daar aan? Wel, gewoon met wat bloem, gist, zout, water en olie kom je al ver. Een recept geven met de exacte hoeveelheden vind ik persoonlijk moeilijk. Alles staat of valt een beetje met welke bloem je neemt. Ook naar rijstijden toe is het een beetje zoeken: welke bloem, hoe vast is je deeg, welke temperatuur heeft het?

Voor een basisbrood ga ik uit van volgende hoeveelheden
  • 500 gram bloem
  • 300 ml water
  • 14 gram verse gist of 7 gram droge gist
  • 1 el olie (olijfolie, zonnebloemolie, …) of boter
  • 10 gram zout
Bij donkerdere bloem gebruik ik wat meer gist. Ook het watergehalte varieert nogal eens en hangt sterk af van de bloem die je gebruikt.

Ik kneed het brood in de keukenrobot en laat deze 10 minuten al het werk doen voor mij. Dat lijkt lang, maar brood moet zeker goed gekneed zijn.
Let er wel steeds op dat de gist en het zout elkaar niet raken tot je effectief aan het kneden bent. Zout doodt namelijk de werking van de gist.

Vervolgens laat je het brood een eerste keer rijzen. Rijzen doe je ook steeds afgedekt zodat je deeg niet uitdroogt. Een (propere ;-) ) keukenhanddoek over het deeg leggen is voldoende. Ik doe dit echt wel lang, een echte rijstijd meegeven is moeilijk. Je kijkt eerder naar wanneer je deeg in volume is verdubbeld. Ik lees in sommige recepten 20 minuten... dat kan je zeker vergeten. Dat is veel te kort.

Daarna moet je het deeg doorslaan. Dit betekent dat je de belletjes eruit gaat drukken. Je vormt het deeg naar de broodvorm die je wenst en legt het in een bakblik. Ik vet het bakblik gewoon in met een bakspray, dat werkt makkelijker. Dek het deeg weer af en laat een tweede keer rijzen. Deze rijs wil je niet te lang maken, want dan zal het deeg inzakken. Ik laat meestal nog een half uurtje rijzen.

Vervolgens ga je het brood bakken in een oven van 230°C. Ongeveer 30 minuten.

Ik heb zelf een bakoven met stoom. Heb je dat niet, dan ga je stoom proberen creëren in de oven. Vroeger deed ik dit door een stenen kommetje met water onderin de oven te plaatsen.

Reacties