Hoe maak ik een desemstarter?

Ik begon het afgelopen jaar meer en meer zelf mijn eigen desembrood te bakken. Puur en langzaam verwerkt brood, met enkel bloem, water en zout. Eerder schreef ik al uitgebreid over de basistechnieken voor desembrood.

Tijdens de zomer vind ik er echter niks aan om zelf brood te bakken. Ten eerste vaak veel te warm, en ten tweede eten we ook beduidend minder brood dan. Zonde om er zoveel tijd aan te spenderen. Nu de herfst weer voor de deur stond wou ik echter wel weer aan de slag. Ik besloot dit keer ook om zelf mijn desemstarter te maken.

Desemstarter dag 1 - 3 - 5

Wat is die starter? Een desemstarter is eigenlijk een gefermenteerd mengsel van water en bloem.

Hoe doe je dit nu? Wel, opnieuw: met weinig ingrediënten, wat liefde voor het vak en veel geduld :-)

Ik koos ervoor om te starten met 100 gram roggemeel en 100 ml lauwwarm water. Dit werd gemengd, in een glazen bokaal met los deksel gedaan en gewoon 24u laten rusten.

Vervolgens deed ik er dagelijks 25 gram roggemeel en 25 gram lauwwarm water bij. Het mengsel werd omgeroerd en telkens opnieuw in een schone bokaal gedaan. Na 5 à 7 dagen is de desem klaar. Afhankelijk van de temperatuur in huis kan dit wat langer duren. Ook hier weer: heb geduld! Je kan beter een dagje meer verversen dan te vroeg denken dat je starter klaar is.

Om je een idee te geven heb ik bovenaan drie foto's van de starter geplaats met telkens een dagje tussen. Je ziet dat het mengsel qua structuur steeds loperiger en fijner wordt. Ook de geur van het mengsel zal dagelijks veranderen. Het gas ontwikkelt, het volume neemt toe en de zure geur zal beetje bij beetje verminderen. Je zal ook merken dat de starter telkens wat lichter van kleur wordt. Prima zo, geen zorgen over maken!


Wil je nadien eigenlijk liever een tarwedesem? Dan kan je beginnen met je desem te verversen met tarwemeel. Een tarwedesem zal minder zuur zijn dan een roggedesem. Ik koos echter voor roggemeel om de starter aan te maken omdat dit beter werkt.

Je desem bewaren doe je op kamertemperatuur als je dagelijks bakt. Bak je zoals ik eerder wekelijks? Ze dan de starter in de koelkast en ververs hem de dag voor je wil gaan bakken. Verversen doe je door er gelijke delen water en bloem bij te voegen en op kamertemperatuur te laten 'werken'.

Reacties