Koekjestaart

Soms zijn er zo van die gerechten waarbij ik er niet aan denk om deze op de blog te zetten... En toch zou ik dat beter wel doen. Ik maakte afgelopen weekend een oerklassieke, nostalgische koekjestaart. Toen ik gisteren een foto deelde op mijn Instagram/Facebook kreeg ik plots verschillende keren de vraag voor het recept. Fijn! En bij deze dus :-)


Een koekjesgateau, met een rijke botercrème... het brengt me zo terug naar mijn kindertijd. Intussen maak ik de taart zonder suiker, en dat gaat ook prima. Suikervrije petit-beurre koekjes zijn al jaren te vinden, en ook de hagelslag kan je tegenwoordig al wel vinden (zowel met pure chocolade als melk).

Ingrediënten

  • Suikervrije petit-beurre koekjes (24 stuks)
  • 180 gram zoutloze boter, zacht geworden/op kamertemperatuur
  • 75 gram Ellphi zoetstof
  • 2 el melk (of koffie)
  • 1 el vanille-extract (of mokka)
  • Een tasje sterke koffie
  • Suikervrije hagelslag

Bereidingswijze

Doe de boter in een grote mengkom en klop ze romig met een elektrische klopper. Voeg de zoetstof toe en meng goed. Voeg de melk en het vanille-extract toe en klop tot een geheel.

Leg een laag van 6 koekjes op een plank. Bestrijk met een laagje botercrème. Doop vervolgens de volgende 6 koekjes met de onderkant in de koffie. Bestrijk opnieuw met de botercrème. Werk zo verder af.

Waarom enkel de onderkant van de koekjes? Als je het ganse koekje in de koffie doopt en dan de botercrème wil smeren wordt het nogal een knoeiboel :-)

Bestrijk de taart nog rondom met de rest van de botercrème. Bestrooi rijkelijk met hagelslag (bovenkant en zijkanten). Laat opstijven in de koelkast.

Smakelijk!

Reacties