Blauwe bessen kaastaart

Een tijdje geleden werd ik ook geïnterviewd voor een artikel in de schoolkrant van het Atheneum in Diest (mijn oude school). Zij vroegen toen om een recept op hun site te plaatsen, wat ook gebeurde. Nu het erop staat, wil ik het jullie uiteraard ook niet onthouden.

Voor de geïnteresseerden, het volledige artikel kan je hier lezen.

Oh, en nog eventjes reclame maken: op 10/10/10 gaat hun jaarlijkse brunch door.

Ingrediënten

- 250 gram droge (suikervrije) koekjes
- 80 gram boter
- 200 gram blauwe bessen
- 20 gram + 3 el zoetstof
- 20 gram maïzena
- 300 ml room
- 500 ml verse kaas
- Zest van 1 citroen
- 1 el vanille-extract

Bereidingswijze

Verkruimel de koekjes in een foodprocessor of in een zakje waar je met een deegroller op klopt. Meng de koekjes met 80 gram gesmolten boter (ikzelf gebruik goede boter zonder zout). Bedek een springvorm met bakpapier en leg hierop de koekjesmengeling. Druk goed aan en zet een tijdje weg in de koelkast.

Doe de bessen samen met 175 ml water en 20 gram van de zoetstof in een kookpot en kook gedurende 7 à 8 minuten. Meng de maïzena met 25ml water en voeg dit toe aan de bessen. Zeef het mengsel en laat afkoelen.

Klop de room stijf met de overige 3 eetlepels zoetstof.

Klop in een andere kom de verse kaas los. Voeg de room, zest van de citroen en het vanille-extract toe. Meng als laatste de afgekoelde blauwe bessenmix voorzichtig toe. Doe dit kaasmengsel bovenop de koekjeslaag en koel gedurende een aantal uren in de koelkast (om op te stijven).

Om te ontvormen: houd een mes even onder de warmwaterkraan. Ga met dit warme mes langs de rand van de cakevorm, maak hem daarna pas los.

Reacties

  1. Wel Tineke dat ziet er allemaal zo lekker uit, ik ga het zeker uitproberen en ik heb mijn vrienden op Facebook ook over je blog verteld.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten