Aardappelgratin

Gekookte aardappelen zijn toch o zo smaakloos. Een gratin daarentegen gaat er altijd wel in.

Deze week ook weer: lamssteakjes met graanmosterdsaus, gratin en jonge worteltjes. Voor dit gerecht maak ik mijn 'standaard' gratin, maar ik heb er verscheidene variaties op: andere kazen, met kruiden, met pancetta... noem maar op.

Nu, zo een gratin is niet zo snel klaar (>1u) en dus niet ideaal als je een hele dag uit werken bent. Ik maak meestal wat meer klaar en doe een portie in een aluminium bakje. Die bak ik dan 30 minuten af in de oven. Je kan die dan zo invriezen en later gewoon verder afbakken.

Basisrecept

Aardappelen in schijfjes snijden. Afhankelijk van welk type aardappelen je gebruikt, mag je ze niet meer wassen eens je ze in schijfjes gedaan hebt. Het zetmeel van de aardappelen maakt je gratin smeuïg, maar het is niet de bedoeling dat het een papje wordt. Gebruik je dus bloemige aardappelen, mag je ze gerust nog even spoelen. Gebruik je vastkokende, dan is dit geen goed idee. Ikzelf gebruik steeds vastkokende aardappelen, die ik dan ook niet meer afspoel.

Beboter een ovenschotel of individuele potjes. Vul ze met een laagje aardappelschijfjes, kruiden met versgemalen peper en zout en wat geraspte kaas. Dit herhalen tot je aan het laatste laagje aardappelen zit. Kruiden met peper en zout, overgieten met room en dan een laatste laag geraspte kaas op doen.

Dit ongeveer 1u à 1u20 afbakken in een oven van 180 à 200°C, afhankelijk van de grootte van je ovenschotel (een grotere gratin moet langer in de oven dan individuele potjes).

Als je kaas te bruin wordt, bedek je de ovenschotel/potjes best met een vel aluminiumfolie.

Voor het basisrecept gebruik ik meestal Emmentaler kaas.

Variaties

Kazen wijzigen:
  • Gruyère
  • Cheddar
  • Parmezaan
  • Half/half parmezaan en mozzarella
  • ...


  • Kruiden:
  • Peterselie
  • Rozemarijn
  • Tijm
  • ...


  • Andere ingrediënten (toe te voegen op elke laag aardappelen):
  • Dunne schijfjes tomaat
  • Blokjes pancetta (in combinatie met parmezaanse kaas, of parmezaan en mozzarella)
  • Look
  • ...


  • Smakelijk!

    Reacties