Barbecued Chicken

Een paar jaar geleden was ik met An-Sofie in New York en daar hadden we bij toeval een héél lekker restaurant gevonden: Virgil's Real Barbeque. Ik had op weg naar NY de 'diabetic meals' gehad op onze vlucht. Echt waar, 't is niet omdat je zonder suiker moet eten dat er ook geen smaak aan moet zijn! Ik was dus compleet gefrustreerd en hongerig tegen dat we aankwamen. Zin in steak, en dit leek ons wel iets. En inderdaad! Het was zo lekker dat we de laatste avond teruggegaan zijn (wel gereserveerd dit keer, want het bleek niet makkelijk te zijn om er zo maar een plaatsje te krijgen).

Nu, een heel verhaal om te komen tot dit recept. Ik had dus zin in een 'American style' BBQ. Met een dry rub en BBQ-sauce, een wat zoetere smaak. Maar... dan kom je weer bij het probleem: daar zit suiker in. Dus ben ik zelf begonnen aan het samenstellen van de benodigdheden(met zoetstof). En het resultaat waren de kippetjes op de foto.

Hoe begin je eraan?

Ik had twee witte haantjes gekocht, maar het kan natuurlijk ook met eender welk ander vlees. Eerst smeer je het vlees in met de dry rub en leg je ze op een matige temperatuur barbecue. Tien minuten voor ze klaar zijn smeer je ze in met de BBQ-saus, en laat je ze gewoon verder gaar worden.

Dry rub

  • 1 el paprikapoeder
  • 1 el versgemalen peper
  • 1 el zoetstof (of bruine suiker)
  • 1 tl zout
  • 1 tl cayennepeper
  • 1 teentje look


  • Barbecuesaus

  • 2 el olijfolie
  • 2 el ketchup
  • 1 el honing
  • 1 el zoetstof (of bruine suiker)
  • 1 el mosterd
  • 1 tl Worcestershire saus
  • 1 teentje look
  • Snufje currypoeder
  • Snufje zout
  • Scheut balsamicoazijn


  • Mocht je eens naar NY gaan, wil ik je zeker het adres van Virgil's niet onthouden:
    Virgil's Real Barbeque
    152 West 44th Street
    NYC
    Telephone: 212.921.9494

    Reacties