Quiche met prei, spinazie en ham

Ze zijn weer gestart, al die kinderen en tieners. Hier hadden we een dolenthousiaste dochter die met veel goesting van start ging in het tweede leerjaar. Ik ben zelf ook wel blij met de start van het schooljaar... er komt zo net wat meer structuur terug in je leven. Langs de andere kant moet ik nu ook wel zorgen dat ik alle dagen op een deftig uur eten op tafel heb. In de vakantie kan het al eens 20u zijn eer we aan tafel gaan, dat is uiteraard geen optie op een schoolavond.

Voor de eerste schooldag koos ik voor een eenvoudige maar lekker quiche. Ik propte er, naast rauwe ham en kaas, ook een boel groentjes in. En het werd koken op z'n maandags.... niet afwegen, maar gewoon met de hand in de zak grabbelen ;-)


Ingrediënten
  • 1 rol kruimeldeeg
  • 2 handvol gesnipperde prei
  • 4 handvol verse spinazie
  • 1 bol mozzarella
  • 4 sneden rauwe Italiaanse ham
  • 3 eieren
  • 200 ml room
  • Parmezaanse kaas

Bereidingswijze

Verwarm de oven voor op 200°C.

Fruit de prei in een kookpot tot hij zacht is. Voeg de spinazie toe en laat verder stoven tot de spinazie geslonken is. Kruid flink met peper en zout.

Snij de mozzarella in blokjes, de ham in reepjes.

Klop de eieren los met de room. Kruid flink met peper, zout en een beetje nootmuskaat.

Beboter een quichevorm. Leg er het kruimeldeeg in en prik her en der in met een vork. Verdeel de groenten over de bodem. Verdeel er vervolgens de blokjes kaas en ham over en overgiet met het eimengsel.

Bak gedurende 20 minuten in de oven.

Strooi er vervolgens de Parmezaanse kaas over en bak nog 10 minuten op 180°C.

Smakelijk!

Reacties