Pittige tartaarsaus en heel wat meer! *Give-Away*

Een klassieke tartaartsaus is doodeenvoudig maar zo lekker bij een stukje vis! Afgelopen week stond dit dan ook nog een keertje op ons menu.

Maar soms wil je wel eens afwisselen met je mayonaise of sausjes. Ik hou er wel van op bijvoorbeeld bij een gourmet een paar zelfgemaakte sausjes op tafel te zetten. Toen Vandemoortele me liet weten dat ze met een kookboek kwamen rond mayonaises was mijn interesse dan ook gewekt. De olieproducent maakte een kookboekje met maar liefst 101 mayonaiserecepten, samengesteld met recepten van consumenten. In het boekje ontdek je alle recepten met verrassende ingrediënten en namen. Denk bijvoorbeeld aan de ‘Truffelige Eekhoorn’ met eekhoorntjesbrood, red hot chili mayonaise’ of ‘radijsmayonijs’.


De recepten zijn bovendien ingedeeld naar type: spicy, salty, creamy, vegan, fines herbes, enz. Een leuk boekje om in huis te hebben! En ik mag maar liefst 10 exemplaren weggeven! Heb je interesse in een boekje? Reageer dan onder onze Facebook of Instagrampost en wie weet mag jij binnenkort een boekje ontvangen!

En mocht je niet kunnen wachten, dan geef ik graag nog mijn eigenste tartaarreceptje mee ;-)

Ingrediënten
  • 300 ml Vandemoortele olie
  • 2 eierdooiers
  • 1 el citroensap
  • 1 el mosterd
  • peper en zout
  • 1 hardgekookt eitje
  • 5 augurkjes, in stukjes gesneden
  • 1 tl kappertjes, fijngehakt
  • Verse bieslook
  • Verse peterselie

Bereidingswijze

Zorg dat al je ingrediënten op kamertemperatuur zijn.

Maak eerst de mayonaise. Meng hiervoor de dooiers met de mosterd, het citroensap, peper en zout. Voeg er geleidelijk, al kloppend, de olie aan toe tot je een homogene massa hebt.

Ik zag al vaker dat er koks zijn die mayonaise maken met de staafmixer, maar dat schijnt me niet te lukken. Ik doe het nog altijd zoals mijn grootmoeder het me leerde: de olie straalsgewijs bij het dooiermengsel gieten en intussen zachtjes kloppen met een elektrische mixer op lage stand. 

Meng het (geplette) hardgekookte eitje, de augurkjes, kappertjes en kruiden onder de mayonaise.

Smakelijk!


Reacties