Duurzame vis in een idyllische setting

Enkele weken kwam in mijn mailbox een uitnodiging van Lidl voor een voorstelling van hun gamma duurzame vissoorten. De uitnodiging sprak bovendien van een "geheel uniek diner in een drijvend restaurant"... dat wou ik niet missen!


Het diner vond plaats in Waasmunster, in de zomerse pop-up Dinner on the Lake. Een schitterend drijvend restaurant, waar je effectief met kleine bootjes naartoe gebracht wordt. Alleen... was het weer op de avond van het event niet zo schitterend. Ik startte met een leuke avond op het water (met op de achtergrond regen en zelfs bliksem) en kwam thuis in het water... met de brandweer die de straat had afgesloten, ondergelopen kelders... Al maar goed dat ik helemaal ontspannen was na het diner, of ik had ter plekke een zenuwinzinking gekregen ;-)

Maar terug naar de essentie van deze blog: het eten. Lidl kiest er voor om enkel nog duurzame vissoorten te verkopen. De labels MSC (natuurlijke oorsprong) en ASC (duurzaam gekweekt) duiden dit aan. De topverkopers zijn zalm, kabeljauw en pangasius.

Ik vond vooral die laatste interessant om weten. Ik had er geen idee van dat deze vis ook duurzaam gekweekt voorhanden was. Normaal gezien blijf ik er ver van weg, denkende aan de horrorverhalen van vies kweekwater en dergelijke. In de toekomst kan ik dus met een gerust hard deze vis met ASC label kopen!

We genoten van een menu met diverse vis- en schaaldierbereidingen. Voor mij de favoriete gerechten? Bij de hapjes was dit een Thais kokossoepje met rauwe pangasiusfilet (ja, echt!), later op de avond vond ik vooral de couscoussalade met scampi een leuk alternatief. Ik geef je dan ook graag deze recepten mee.



Thais kokossoepje met rauwe pangasiusfilet

Ingrediënten
  • bakboter
  • 1 teentje look
  • gember
  • 1 appel
  • Galanga (Thaise gember)
  • kippenbouillon
  • 2 pangasiusfilets
  • peper
  • 1 ui
  • zout
  • bieslook
  • 1 l kokosmelk

Bereidingswijze

Snijd de ui en de look fijn en de appel in blokjes. Stoof alles samen.

Voeg de kokosmelk eraan toe. Snijd de gember en de galanga in stukjes en laat ze mee koken. Voeg vervolgens de kippenbouillon eraan toe.

Kruid met peper en zout en laat 20 minuten koken. Mix en zeef de soep.

Snijd de rauwe pangasiusfilet in brunoise en schik ze in het midden van het bord. Giet de soep eroverheen. Werk af met de fijngesneden bieslook.


Couscoussalade met scampi

Ingrediënten
  • 12 gamba's
  • 2.5 dl groentebouillon
  • 250 g couscous
  • 1 wortel
  • 1 komkommer
  • 1 rode puntpaprika
  • 1 trosje kerstomaten
  • 1 teentje knoflook
  • ¼ bussel platte peterselie
  • 1 bussel rucola
  • ½ bussel koriander
  • 200 g macadamianoten
  • 1 citroen (onbehandeld)
  • olijfolie
  • sherryazijn
  • Provençaalse kruiden
  • pili pili
  • peper & zout

Bereidingswijze

Giet de warme bouillon op de couscous. Zet een deksel op de kom en laat wellen. Roer de couscous om met een vork. 

Schil de wortel en snijd hem eerst in reepjes en dan in kleine blokjes (brunoise). Snijd de komkommer zonder de zaadjes in brunoise. Verwijder zaden en zaadlijsten van de paprika en snijd in brunoise. Halveer de kerstomaatjes.Spoel de peterselie, de koriander en de rucola en snipper ze fijn.

Meng de groenten en de kruiden met de couscous. Doe er een flinke scheut olijfolie en wat azijn bij. Kruid met peper en zout.

Hak de noten fijn en rooster ze in een droge pan. Meng de noten door de couscous.

Pel de gamba’s maar laat de kop zitten. Verwijder het darmkanaal. Kneus en pel de knoflook. Snipper de tenen en plet ze met het plat van een mes.

Meng een flinke scheut olijfolie met de geraspte citroenschil (zeste), het citroensap en knoflook. Kruid de marinade met een flinke snuif Provençaalse kruiden, zout en pili pili.

Marineer de gamba’s enkele minuten in het mengsel.

Grill de gamba’s op de barbecue (of bak ze in een hete grillpan).
Serveer de gamba’s met couscoussalade.

Tip: de salade werd nog afgewerkt met vers geraspte feta. 

Reacties