Koteletten met Blackwellsaus

Een typisch Belgisch gerecht dit keer. Favorietje van Geert en ik geef toe, ik lust het ook wel graag.

Nu, in tegenstelling tot wat de titel zegt, gebruik ik eigenlijk geen gewone koteletten. Vind ik veel te droog en smaakloos, dus opteer ik voor spiering koteletten.


Ingrediënten

- 2 spiering koteletten
- 100 ml room
- 3 à 4 el pickles
- 1/2 tl bouillon (1/2 tl indien uit een pot, 1/4 indien blokje)
- Beetje water
- Peterselie

Bereidingswijze

Bak de spiering koteletten. Nu, hoe bak je fatsoenlijk een kotelet? Zet je vuur alleszins niet te hoog (medium stand). Laat de kotelet, afhankelijk van de dikte, een 3 à 4 minuten bakken aan elke zijde en kruiden met peper en zout. Draai ze niet te dikwijls om en steek er ook niet continu met een vork in, het enige resultaat dat je dan krijgt is een taai stuk vlees.

Eens je koteletten gebakken zijn haal je ze uit de pan en hou je ze warm. Intussen doe je een beetje water in de pan om te blussen en het aanbaksel goed los te krijgen. Hier doe je dan de pickles bij, de bouillon en de room. Laat dit een paar minuutjes inkoken.

Koteletten serveren met de saus en peterselie.

Ik maak hier altijd potato wedges bij, omdat je die kan 'soppen' in je saus. Gewoon je aardappelen schrobben en in partjes snijden. In een ovenschotel doen, met wat olijfolie, peper en zout. Dit ongeveer 45 minuten in een oven van 200°C zetten. Af en toe de aardappelpartjes keren.

Verder enkel nog een slaatje erbij serveren (vb. sla, witloof en appel).

Smakelijk!

Reacties