Chocoladetaart

Aaaaah, chocolade... Je kunt er mij altijd een plezier mee doen. Een pralientje, een stuk chocolade (vooral de suikervrije fondant van Pierre Marcolini vind ik tegenwoordig geweldig), in een cake, ... Noem het op, ik eet het wel.

Het volgende receptje is dan ook een echte chocoladebom. Het is een hele dunne taart, maar geloof me, je wil geen dikkere versie. Het is heel lekker, maar ik vrees te zwaar als je ze dikker gaat maken.

Voor de chocolade gebruik ik géén suikervrije, wel een gewone met minimum 70% cacao. Zoveel te hoger het cacaogehalte, zoveel te lager het suikergehalte. Met minstens 70% ben je veilig voor invloed op de suikerspiegel. Let er wel op dat zoveel te hoger het gehalte cacao, zoveel te bitterder je chocolade (en dus ook gebak) is. Ik hou het dan ook meestal bij een 70 à 80%.

Serveertip: een stukje fruit (rode bessen, aardbei,...) en wat slagroom.

Smakelijk!

Ingrediënten

- 50 gram boter
- 100 gram chocolade (min 70%)
- 3 eieren
- 15 gram zoetstof
- 100 gram bloem
- een snuifje zout

Bereidingswijze

Verwarm de oven voor op 160°C. Vet een taartvorm in.

Smelt de boter samen met de chocolade au bain marie.

Klop de eieren en de zoetstof los en roer er de gezeefde bloem en het zout door. Roer dit mengsel door het boter-chocolademengsel. Roer nog een tijdje door.

Giet het beslag in de taartvorm en bak gedurende 20 minuten in de oven.

Reacties