1 mei - Moestuindag

Een jaarlijkse klassieker voor ons is de Radio 2 tuindag in Bokrijk. Dit jaar is deze uiteraard geannuleerd, en dat valt me toch wel wat zwaar. Ik hou er wel van om op die eerste mei 's ochtends naar Bokrijk te gaan, plantjes te kopen, wat leuke dingen doen met het gezin, en dan namiddag samen met de dochter aan de slag te gaan in de (moes)tuin.

Door het hele Corona-gebeuren zit dat er dit jaar niet in, dus heb ik ook een wat andere structuur in de moestuin. Waar ik normaal op 1 mei al een aantal plantjes koop, heb ik dit jaar meer zelf voorgezaaid. Meer werk, maar eigenlijk ook wel leuk. Ik kreeg van de buurvrouw dan ook nog een hele bak kerstomatenplantjes, zodat ik daarmee zeker verder kon. Terwijl ik deze blog typ heb ik dochterlief dan ook naar de andere buren gestuurd met nog een deel van de fameuze kerstomatenplanten (het waren er écht héél véél) en wat Cayenne Purple die ik zelf zaaide. Ik heb dan wel een serre, maar zo groot is ze nu ook weer niet :-)

Links: Cayenne Purple, Rechtsboven: spitskool, onderaan de moestuinbak
Ik stuurde de wederhelft vorige week ook langs het plantencentrum in de buurt met een briefje voor potgrond en eenjarige bloemen, kwestie van toch wat extra kleur in de tuin te krijgen. Hij heeft absoluut geen groene vingers en eigenlijk een bloedhekel aan de tuin, dus liet ik de keuze voor het bloemetje aan de winkelier. Met de lockdown is niet alles voorradig, en het leek me dan veiliger om de man van het plantencentrum de keuze te laten maken ;-)

Links: laagstam perenboompje, 2 jaar geleden gekocht in Bokrijk, Bovenaan rechts: eenjarigen, onderaan: de bloembollen die ik kocht via Velt en in de herfst in de grond stopte geven een kleurenpracht in de tuin.
Wat staat er nu eigenlijk zoal in mijn eetbare tuin?
  • Fruitsoorten: 2 appelboompjes, een perenboompje (laagstam), rabarber, rode bessen, bramen, frambozen, aardbeien.
  • Kruiden: munt, peterselie, bieslook, tijm, rozemarijn, oregano
  • In de serre: tomaten (costoluto fiorentino, san marzano, 3 soorten kerstomaat, een oranje en een gele tomaat en de klassieke vleestomaat), cayenne purple en zoete snackpepertjes, snijbiet, chioggia biet en een restant kervel
  • Op de zaaitafel: een geel pepertje dat maar niet tot deftig plantje wil groeien, meloen, aubergine, zonnebloemen, basilicum, little gem sla
  • In de moestuinbak: uien, knoflook, wortel, pluksla, radijs, spitskool

Munt en aardbeien... do I hear cocktails?
Best veel, als ik het zo opsom... Maar het staat er wel in kleine hoeveelheden. We zijn tenslotte maar met drie, en ik heb ook geen onnoemelijk grote tuin ;-)

Reacties