Een beetje "afvalvrij"

Het schooljaar nadert zijn einde, de lente is zit er ook weer op en de zomerse temperaturen zijn volop in het land. Zoals de afgelopen jaren stilaan traditie is op de blog, deed ik ook dit jaar mee met de campagne 'Afvalvrij Mei'. Ik 'vergat' echter om mijn jaarlijkse terugblik te posten, dus bij deze alsnog een overzichtje.

In samenwerking met Brita mocht ik enkele mooie eco-pakketten uitdelen via Instagram en Facebook. An-Sofie, Erkan en Katrien ontvingen intussen een pakketje met een ecobag, Brita Style waterkan, Brita Fill &a Go, een ecolunchbox en herbruikbare koffietas.


Zelf zocht ik traditiegetrouw enkele kleine ingrepen om thuis weer wat verder te gaan in de richting van zero waste. Helemaal zero waste zie ik niet zitten om meerdere redenen: er kruipt best veel tijd in de omschakeling én ik krijg mijn wederhelft niet zo ver :-)

Samen met de dochter trek ik echter wel zoveel mogelijk de kaart van afvalbeperking.

We trokken naar de frituur met onze kookpot, in plaats van de frietjes in plastic/papier te laten verpakken en besloten alle drie (ja, ook de wederhelft!) dat we dit in de toekomst zullen blijven doen. De frietjes smaakten gewoon beter. De verpakking zorgt toch altijd wel voor wat extra condens op je frieten en het komt de smaak niet ten goede.


In de keuken nam ik de afgelopen jaren al meerdere initiatieven: zo koop ik veelal zaken in bulk, gebruik ik herbruikbare groentezakjes, onze rietjes zijn van metaal enz. Dit keer lag mijn focus dan ook meer op de badkamer. De dochter en ikzelf schakelden over op shampoo bars en conditioner bars en sparen zo enkele plastic flessen per jaar uit.

Het lokte dit weekend nog de opmerking van de wederhelft uit "Ze gebruikt zelfs geen flessen shampoo niet meer. Echt erover!"

En zo komen we elke keer op enkele kleine dingetjes die op het einde van het jaar toch een forse impact hebben op ons restafval!

En om af te sluiten komt nog even de trotse mama boven. Dochterlief verzamelde afval op straat (o hemeltje, dat moest ze nu ook niet doen!) en maakte hiermee een 'kunstwerkje'. Ze kwam dit trots tonen met de vraag of ik dit op Facebook wou zetten. Bij deze ook nog een keertje op de blog ;-)


Reacties