Een terugblik naar afvalvrij mei

Ik kondigde bij het begin van de maand al aan dat we gingen proberen om minder afval te verbruiken. Geïnspireerd door de acties van Het Belang van Limburg, Limburg.net en Lush probeerden we onze plastiekzak te verminderen.

Op enkele kilometers van onze woonplaats kan je ook de enige Limburgse zero waste shop Prana Bio Bulk vinden. Ik ging alvast begin van de maand langs. Een ideale winkel om bijvoorbeeld pasta's en granen, noten in bulk te kopen. Voorlopig zat mijn voorraadkast nog vol, maar ik hou dit zeker in gedachten voor de toekomst!

Ik kocht ook enkel herbruikbare groentezakjes en kreeg er ook eentje van HBVL en Limburg.net als deelnemer aan de actie. Deze gaan consequent mee wanneer ik naar de supermarkt of markt ga. En de reacties zijn ronduit positief! Ik verwachtte hier en daar wat gegrom omdat je niet goed ziet wat erin zit, maar iedereen is zonder uitzondering positief. Minder afval, minder verpakkingen... Ideaal!

Waar koop je de zakjes? In sommige natuurvoedingswinkels, of online, kan je heel wat zakjes vinden.

Wat stoort me nog enorm bij het fruit? De plastiek bakjes bij de aardbeien. Ik heb een dochter die verslaafd is aan aardbeien. Moet dat nu echt in plastic? Op een maand tijd is dat enorm veel afval... Ik denk er echt over na om ook een doosje mee te nemen naar de markt en mijn aardbeien daar in te laten doen.

Want die doosjes, ook dat gaat. De papa van een vriendinnetje van de dochter heeft een marktkraam met charcuterie (Frank Kimpen). Ik dacht: hij gaat me zien komen... maar hij maakte er helemaal geen probleem van om even de weegschaal te kalibreren en mijn beleg netjes in de dozen te doen. Prachtig toch! Zelfs bij de viskraam geen enkel probleem om mijn lekkerbekjes of salades in een herbruikbaar potje te doen.

Mijn standaard uitrusting om vanaf nu naar de markt te gaan? Mijn shoppertas, wat beleg-doosjes en de groentezakjes. Je zal niet alle afval vermijden, maar al heel wat!

Ook thuis probeerden we verder wat initiatieven te nemen. Voor mij de belangrijkste waren minder rietjes verbruiken. De wederhelft in de cocktails en de dochter in de ochtendmelkjes of sapjes. En wonder boven wonder: dat lukte. De wederhelft koos voor papieren rietjes, en voor Elise koos ik herbruikbare metalen rietjes van Klean Kanteen. Het zijn wat ruimere metalen rietjes met een kleurige silicone bovenzijde. In de verpakking zit ook een speciaal borsteltje om binnenin te reinigen. Wij zetten de rietjes gewoon in de vaatwasser en ook daar komen ze schoon uit. En in tegenstelling tot wat ik gevreesd had, was ook de dochter positief.


Wij gaan dus door met onze verpakkingsbesparende maatregelen, en we hopen uiteraard dat we nog wat mensen geïnspireerd hebben!

Reacties