Rabarbercakejes

Mijn tante bracht me vorige week enkele kilo's rabarber mee. Ik vind het een heerlijk stuk fruit om mee aan de slag te gaan: het zure gecombineerd met een lekkere zoete toets... zalig!

Eerder verschenen op de blog al rabarbertaart, cake, panna cotta, ijsjes, crumble, enz.. Om maar aan te geven dat ik echt dol ben erop. Dit keer had tante L echt wel véél rabarber bij. Ik ging dus al aan de slag voor confituur (met suiker, voor de wederhelft) en maakte deze lekkere cakejes. De overschot werd netjes ingemaakt in porties van 400 gram, kwestie van nog wat te kunnen verwerken de komende weken/maanden.

Onderstaand recept is voor ongeveer 12 cakejes. Ik had oorspronkelijk een dubbele hoeveelheid gemaakt, maar dat was dus echt wel te veel. Ach ja, de buren, ons mama en mijn beste vriendin waren wel blij met enkele cakejes ;-)


Ingrediënten
  • 150 gram bloem
  • 6 gram bakpoeder
  • 2 gram natriumbicarbonaat
  • een snuifje zout
  • 60 gram ongezouten boter, gesmolten en lichtjes afgekoeld
  • 125 gram Ellphi zoetstof
  • 1 ei
  • 125 ml melk
  • Enkele druppels vanille-extract
  • 200 gram rabarber, in stukjes gesneden

Bereidingswijze

Meng de bloem, het bakpoeder, natriumbicarbonaat, het zout en de zoetstof in een grote kom.

Meng in een andere kom het ei met de melk, vanille en gesmolten boter.

Voeg de vloeistoffen toe aan de droge elementen en meng voorzichtig tot een geheel.
Roer er 3/4 van de rabarber onder.

Verdeel het mengsel over bakvormpjes.

Bestrooi elk cakeje met de overgebleven rabarberstukjes.

Bak gedurende 18-20 minuten in een op 180°C voorverwarmde oven.

Smakelijk!

Reacties