Baileys-kaastaart

Eindelijk! Ik heb er lang op moeten wachten, maar nu kon ik dan toch eindelijk een kaastaart met Baileys maken (toegegeven, ik kon het eerder doen, maar als je er zelf niet mag van eten is er geen fun aan). 't Is zo eens iets anders, maar het smaakt wel lekker.

Ik had wat veel van het kaasmengsel voor mijn vorm, en heb de overschot in individuele potjes gedaan en koud geserveerd met wat aardbeien. Ook héél lekker ;)

Ingrediënten

- 15 droge suikervrije koekjes (type Petit Beurre)
- 90 gram zoutloze goede boter
- 600 gram Philadelphia
- 15 gram aspartaam
- 3 el bloem
- 1 1/2 tl vanille extract
- 6 el Baileys
- 2 eieren
- 200 ml slagroom
- 125 ml zure room
- Cacaopoeder

Bereidingswijze

Verwarm de oven voor op 180°C.

Maal de koekjes fijn. Smelt de boter en meng onder de koekjes. Doe in een met bakpapier beklede springvorm, druk goed aan en bak gedurende 10 minuten in de oven. Laat afkoelen.

Zet de oven op 240°C.

Meng de Philadelphia met de aspartaam. Voeg de bloem, vanille-extract, 3 el Baileys, eieren en slagroom toe en meng tot een homogeen mengsel. Doe het kaasmengsel in de bakvorm en zet 10 minuten in de oven. Draai de oven lager tot 110°C en laat nog 25 minuten bakken.

Meng de zure room met de rest van de Baileys. Wanneer de taart afgekoeld is bestrijk je de bovenkant met dit mengsel. Zet de taart in de koelkast.

Vlak voor het serveren bestrooi je de bovenkant met cacaopoeder. Je kan de taart versieren naar keuze. Gezien de tijd van het jaar, heb ik er eenvoudigweg voor gekozen om er wat chocolade-eitjes op te leggen.

Reacties