Kruidnootjes

Bijna Sinterklaas. Hoog tijd om ook op de blog hier aandacht aan te besteden dus.

Ik had mezelf dan ook deze week een dubbele missie gegeven: kruidnootjes bakken met een natuurlijke suikervervanger.

Ik krijg de laatste tijd meer en meer vraag van mensen waarom ik geen agavesiroop e.d. gebruik als suikervervanger. Wel, specifiek op die agave kan ik zeggen: de glycemische index is praktisch even erg als gewone suiker en brengt mijn suikergehalte dus nog altijd overhoop ;) Alles hangt uiteraard samen met de reden waarom je juist de 'gewone' suiker uit je eten haalt of moet halen.

In het volgende recept heb ik dan ook gekozen voor rijstsiroop. Nu, daar moet je ook wel mee opletten. Rijstsiroop heeft ook een hogere glycemische index, maar de ketens zijn wel langer. De opname in het bloed duurt dus ook langer. Het is echter ook niet mijn bedoeling om dit soort vervanger te gebruiken in gerechtjes die echt zoet moeten zijn. Dan moet je er zoveel van gebruiken, dat je evengoed gewoon suiker kan nemen. Wil je zelf rijstsiroop nemen als vervangproduct, let er dan best wel op dat je bruine, ongeraffineerde siroop neemt. De witte siroop is veel makkelijker verkrijgbaar, maar de GI is ook een stuk hoger.

Nu dan, na de hele uitleg, tijd voor het recept!

Ingrediënten

- 150 gram tarwebloem
- 1 tl bakpoeder
- 100 gram goede (ongezouten) boter
- 50 gram rijstsiroop
- 2 tl speculaaskruiden
- 2 tl kaneel

Bereidingswijze

Meng de bloem met het bakpoeder, de speculaaskruiden en kaneel. Doe hier de rijstsiroop en zacht geworden boter bij en meng/kneed tot een deeg.

Vorm kleine balletjes van het deeg, duw ze wat platter en leg op een ingevette bakplaat. Bak gedurende 15 minuten in een op 175°C voorverwarmde oven.

Reacties