Pasta met pikante chili, pancetta en tomaat

 Ik zoek de laatste tijd wat naar eenvoudige en snelle recepten voor doordeweekse dagen. Dingen die snel klaar zijn, en geen aanslag zijn op je budget. Op die manier kwam ik (alweer) uit bij enkele van mijn favoriete koks, Gennaro Contaldo en Antonio Carluccio. Enkele jaren geleden hadden zij een reeks op BBC genaamd "two greedy Italians" en trokken ze doorheen Italië om de keuken van de verschillende regio's te ontdekken. In de aflevering Lazio & Machismo vond ik inspiratie voor deze pasta. Met wat aanpassingen in ingrediënten, en de toevoeging van een pittige pikante chili-olie, kwam ik tot onderstaand gerecht.


Dit gerecht is niet voor doetjes. Ik koos voor pikante pepertjes die ik afgelopen zomer zelf kweekte (ik vries ze in om doorheen het jaar te gebruiken), maar je kan uiteraard ook werken met gewone gekochte chilipepertjes. Afwerken deed ik met Madmax olie. Dit is een pikante olie gemaakt in België met Arbequina extra vergine olie, gedroogde pepers en Bhut Jolokia pepers (Met een Scoville schaal van 1.2 miljoen is deze extreem pikant en heeft hij lange tijd zelfs als pikanste peper te wereld in het Guinness Book gestaan).

Ingrediënten

  • 125 gram pancetta, in blokjes
  • 1 kleine ui, fijngesnipperd
  • 1 chilipepertje, fijngesnipperd
  • 3 el droge witte wijn
  • 500 gram San Marzano tomaten, in stukken (ik nam hiervoor tomaten die ik afgelopen zomer inmaakte in bokalen)
  • 400 gram dikke spaghetti (ik koos Spaghettoni no7 van Barilla)
  • Madmax olie, naar smaak
  • Grana padano, geraspt
Bereidingswijze

Verhit wat olijfolie in een pan. Voeg de pancetta, ui en het chilipepertje toe en bak gedurende 4 a 5 minuten. Voeg de witte wijn en tomaten toe en laat op een middelzacht vuur sudderen tot je de gewenste dikte van saus hebt (ongeveer 15 minuten).

Kook intussen de spaghetti volgens de instructies op de verpakking. Giet af en voeg toe aan de saus.

Werk de pasta af met een geutje Madmax olie en de geraspte kaas.

Smakelijk!


Disclaimer: Ik kreeg de Madmax pikante olie toegestuurd zonder voorwaarde om eender welke post te schrijven en zonder enige financiële vergoeding. Mijn mening in de blogs is steeds mijn eigen persoonlijke mening. 

Reacties