Aperokrans met groenten en Parmaham

We me al langer volgt weet dat ik dol ben op de pure producten, en al helemaal op de Italiaanse keuken. De laatste jaren lukte het niet altijd, maar als we naar Italië gaan in de zomervakantie dan stoppen we ook consequent in Parma voor Parmigiano Reggiano en de overheerlijke Prosciutto di Parma. Toen ik een persbericht kreeg over een aperitiefkrans uitgewerkt door Sandra Bekkari voor het Consorzio del Prosciutto di Parma was ik dan ook meteen geïnteresseerd.

Intussen kon ik het gerecht samen met het gezin proeven en we genoten van de eenvoudige maar lekkere combinaties. Het resultaat van de samenwerking is een aperokrans met auberginecrème als basis, geroosterde groenten, mozzarella en Parmaham. Heerlijk fris en makkelijk vooraf te bereiden. Een ideetje voor jouw feesttafel?


Ingrediënten 
voor 4 personen
  • 1 portie aubergine crème (recept zie hieronder)
  • 1 kleine bloemkool, in roosjes, geroosterd*
  • 4 kleine wortelen, gehalveerd in de lengte, geroosterd*
  • 1 kleine aubergine, in schijfjes, gegrild
  • 1 kleine (gele) courgette, in schijfjes, gegrild
  • 75 g mozzarellaparels
  • 75 g olijven
  • 1 el pijnboompitten, geroosterd
  • 3 sneetjes parmaham, gehalveerd en tot roosjes gerold
  • Handvol platte peterselie
Aubergine creme
  • 1 aubergine
  • 1 teen knoflook
  • 1/2 tl komijnzaad
  • 1/2 el tahini
  • sap van 1/2 citroen
  • scheutje olijfolie
  • 1/4 tl gerookte-paprikapoeder
  • 1 mespunt cayenne
  • zout

Bereidingswijze

Verwarm de oven voor op 200 °C. 

Snijd de aubergine overlangs open. Maak inkepingen in het vruchtvlees. Pel de knoflook en snijd in plakjes. Stop de plakjes in de aubergine. Kruid met komijn, peper en zout. Leg de helften terug op elkaar. Wikkel in aluminiumfolie en laat 30 minuten garen. 

Haal de aubergines uit de folie en schraap het vruchtvlees eruit. Doe in een blender, voeg de tahini, het citroensap, een scheutje olijfolie toe en mix tot een romige dip. Kruid met gerookt paprikapoeder, cayenne en zout.

Rooster ondertussen (20 à 25 min) de groenten mee in de oven voor de aperokrans.

Maak een kring op het bord met de auberginecrème. Schik de groenten erop. Vul aan met mozzarella en olijven. Werk af met pijnboompitten, Parmaham en peterselie. 

Smakelijk!


Disclaimer: Ik kreeg de ingrediënten voor de aperokrans toegestuurd zonder voorwaarde om eender welke post te schrijven en zonder enige financiële vergoeding. Mijn mening in de blogs is steeds mijn eigen persoonlijke mening. 

Reacties