Feestelijke tomatentaartjes

De feestdagen zijn in aantocht! Ik ben naar goede gewoonte weer een tikje té enthousiast en heb al enkele weken een paar kerstbomen in huis staan. Ook in de keuken probeerde ik alvast enkele feestelijke gerechten. Een eerste recept dat ik graag wil delen zijn deze feestelijke tomatentaartjes. Ik maakte ze als bijgerecht, maar ze kunnen ook prima dienen als vegetarisch voorgerechtje. En ze zijn perfect op voorhand klaar te maken. Ideaal toch?


Om een mooie dieprode kleur te krijgen koos ik voor Toma'Muse tomaten van Stoffels Tomaten. Een vrij grote pruimvormige kerstomaat met een donkere paars-rode kleur. De tomaatjes zijn stevig van structuur en dus ideaal om te verwerken in warme gerechten.

Ingrediënten

Voor het deeg
  • 120 gram bloem
  • 60 gram zoutloze boter
  • Een snuifje zout
  • 40 ml water
Voor de vulling
  • Toma'Muse tomaatjes
  • 1 ei
  • 1/2 potje ricottakaas
  • 1/2 potje kruidenkaas
  • een handvol versgeraspte Parmezaanse kaas

Bereidingswijze

Meng de ingrediënten voor het deeg en kneed tot een elastisch geheel. Wikkel de deegbol in folie en laat 30 minuten rusten in de koelkast. 

Maak intussen de vulling.

Klop het ei los met de ricotta en kruidenkaas. Meng met de Parmezaanse kaas, kruid bij met peper en zout.

Rol het deeg uit. Steek rondjes uit het deeg en bekleed individuele taartvormpjes met het deeg. Prik in de bodem enkele gaatjes.

Giet de kaasvulling in de taartvormpjes.

Halveer de tomaatjes en verdeel enkele tomaatjes in elk vormpje.

Bak de taartjes gedurende 20 minuten in een op 200°C voorverwarmde oven.

Smakelijk!

Reacties