Kruidenboter maken met Carlsbourg

Twee weken geleden was ik uitgenodigd op een workshop kruidenboter maken met Carlsbourg, gevolgd door een winterbarbecue, in de SKOJ Winter Chalet bij Holiday Inn Brussels Airport.

Ik ben sowieso een fan van échte, goede boter en tegen een barbecue zeg ik ook niet graag nee. Ik trok dus richting Brussel. Het werd een fijne en gezellige avond met collega-bloggers. Ik ga niet meer zo heel erg vaak naar events omwille van mijn gezondheid, en dan is het altijd extra leuk om nog eens gezellig bij te praten ;-)


Carlsbourg is een Belgisch product. Een Ardense roomboter met BOB-label (beschermde oorsprongsbenaming), en het merk viert volgend jaar al hun 125e verjaardag. Een merk dat traditie ademt.

Na het aperitief gingen we eerst aan de slag in een workshop kruidenboter maken. Met kruidenboter kan je uiteraard veel kanten op. Ikzelf kies meestal voor een klassiekere versie met verse kruiden (peterselie, kervel, bieslook) en een beetje citroen. Maar andere combinaties kunnen natuurlijk ook. Zo stond er bijvoorbeeld ook dille op de tafels, ras-el-hanout, harissa voor wat pit, enz...

Wil je met de feestdagen zelf kruidenboter op tafel zetten? Maak je boter dan een dag of twee vooraf, zodat de smaken zich mooi kunnen vermengen. Vergeet ook niet om bij te kruiden met peper en zout! Denk er ook aan dat de smaken nog wat versterken, spring dus niet te kwistig om met vb. citroen, dat kan al snel gaan overheersen.

Zelf serveer ik kruidenboter vaak bij gegrild vlees of vis, bij fondue, maar ook bij een stukje stokbrood vind ik dit heerlijk.



Reacties