Mary V - een pittig tomatensapje van Nick Bril (The Jane)

Onlangs kreeg ik een mailtje voor een voorstelling van Mary V, een nieuw tomatensap gecreëerd door Nick Bril, topchef van The Jane. Ik trok op een druilerige dag richting Antwerpen en genoot met volle teugen van de smaken en kleuren die ons voorgesteld werden.


De meningen over tomatensap zijn meestal nogal rechtlijnig: je bent er dol op, of je hebt er een bloedhekel aan. Ik heb altijd wat tussenin gezeten. Ik ben dol op tomaten in alle vormen, maar vaak vind ik het sap te dik, te stroperig, te plakkerig. Hiervan is in het frisse sap van Mary V geen sprake. Er worden enkel Tomimaru Muchoo tomaten gebruikt, die een extra 'umami' smaakdimensie hebben. De tomaten zijn vrij groot, roze en egaal. Verder zorgen onder andere Oosterscheldewater, zeekraal, gefermenteerde soja en limoensap voor een frisse en pittige toets. Het sapje is heerlijk puur (met véél ijs) of verwerkt in een ander drankje.

Om de natuurlijke ingrediënten en het belang van goede grondstoffen weer te geven, vond een deel van de voorstelling plaats in de daktuin bij Pakt. Hier kweekt Nick Bril zelf een hele resem kruiden die verwerkt worden in gerechten van The Jane.


Vervolgens sloten we aan in The Jane Private Table en genoten van enkele gerechtjes met tomaat en Mary V.

Charcuterie, beerbread, taggiasca, Mary V

Sashimi of Irish supreme oyster, salad of celery, codium, Mary V granité

Herring, taramasalata, Mary V

Burrata, pink tomato carpaccio, basil

Consommé of lozèrelamb & Mary V, lambneck, zucchini, pink tomato

Macaron of jasmine & lychee

Macaron of malt & stout

Intussen kon je terecht bij Gianluca Di Taranta, sommelier van The Jane en onlangs verkozen tot beste sommelier van België. Hij creëerde enkele frisse drankjes met Mary V. 


Ik ben er zeker van dat het sapje een vaste waarde wordt in onze huisbar!

Reacties