Foodpairing - Wijnen van Delhaize - Taste of Inspirations
Elke supermarktketen heeft zijn eigen huisspecialiteit. Waar vb. Albert Heijn altijd sterk heeft ingezet op zijn eigen koffiebranderij, ligt bij Delhaize die focus al heel wat jaren op het wijnaanbod. We kregen een uitnodiging om een bezoek te brengen aan de wijnkelders en bottelarij van Delhaize, met aansluitend een presentatie en foodpairing van enkele wijnen met de kaas en charcuterie uit de reeks “Taste of Inspirations”. Geert mocht de honneurs waarnemen en trok richting Molenbeek…
Bij aankomst bleek dat Geert de enige Nederlandstalige deelnemer was voor deze persvoorstelling en hij kreeg prompt een privérondleiding doorheen de volledige productie. Dit gaf uiteraard ook de mogelijkheid om heel wat vragen te kunnen stellen.
Delhaize koopt zijn wijnen aan per tankwagen. Deze wijnen worden afgeleverd in grote silo’s achteraan het hoofdgebouw. Vanuit die silo is de eerstvolgende stap een filtering. Deze filtering kunnen ze zelf afstemmen op het doelpubliek. Een Belg proeft graag nog wat meer terroir, terwijl een Nederlander zijn wijntje liefst zo helder mogelijk heeft. Gedurende het traject van de levering tot het moment dat de wijn effectief in de fles gaat zijn er drie verschillende momenten waarop de wijn getest wordt in het labo en twee andere momenten waarop de wijn geproefd wordt. De laatste keer proeven is vlak voor het afvullen van de flessen. In totaal dus vijf kwaliteitscontroles die Delhaize niet in handen zou hebben wanneer alle wijnen per fles worden aangekocht.
Als vuistregel kan je hanteren dat alle wijnen tot en met 13 euro per fles door Delhaize zelf worden gebotteld. Alle wijnen vanaf 14 euro worden per fles aangekocht, behoudens enkele uitzonderingen voor vb. grote promotieacties. Uiteraard staat het ook steeds vermeld op het etiket achteraan op de fles.
Ik weet dat heel wat professionals uit de wijnwereld een dubbel gevoel hebben bij het plaatselijk afvullen van de flessen, maar ik denk dat het niet verkeerd is om ook voor die goedkopere wijnen de controle in handen te willen houden. En uiteraard mag er gerust nog wat verschil zijn tussen een supermarkt en een echte gespecialiseerde wijnhandel. Op mijn vraag over toegevoegde sulfieten kreeg ik als antwoord dat hun grens veel lager ligt dan deze die door de wetgeving wordt voorgeschreven. Het klopt wel dat de wijn niet altijd van één producent afkomstig is. Vaak zullen ze wijnen van drie of vier producenten uit één regio mengen om een constant eindresultaat te bekomen. Hetzelfde gebeurt uiteraard ook door coöperatieven in wijngebieden. Een ander voordeel van het zelf afvullen is de ecologische duurzaamheid. Er is veel meer ruimte nodig op een schip of vrachtwagen om flessen te vervoeren dan voor bulktransport.
In de toch wel zeer omvangrijke bottelarij staan meerdere afvullijnen met aansluitend volledig geautomatiseerde verpakkingsstraten. Ik zag daarnaast ook nog een aparte lijn voor bag-in-box wijnen en een omvangrijke wasstraat waar statiegeld-flessen worden gereinigd. Delhaize hergebruikt 80% van zijn wijnflessen wat ik best een behoorlijk hoog percentage vind. Ze zetten verder ook heel sterk in op ecologische verpakking en gebruiken zo weinig mogelijk plastic.
De presentatie en tasting ging door in de lokalen van de vroegere distilleerderij. Tot 5 jaar geleden stookte Delhaize hier nog zelf Triple Sec en andere likeuren. De stookketels waren duidelijk einde levensduur, maar het merk St-Michel bestaat nog steeds.
Tijdens de presentatie kregen we heel wat uitleg over de verschillende soorten charcuterie en kaas in het gamma ‘Taste of Inspirations’, waarna deze gepaird en geproefd werden met evenveel wijnen.
Een overzicht van de tasting :
Binnenkort een gezellig avondje thuis gepland, met z'n tweetjes of onder vrienden? Kijk dan zeker terug naar deze lijst, er staan enkele prachtige producten tussen!
Bij aankomst bleek dat Geert de enige Nederlandstalige deelnemer was voor deze persvoorstelling en hij kreeg prompt een privérondleiding doorheen de volledige productie. Dit gaf uiteraard ook de mogelijkheid om heel wat vragen te kunnen stellen.
Delhaize koopt zijn wijnen aan per tankwagen. Deze wijnen worden afgeleverd in grote silo’s achteraan het hoofdgebouw. Vanuit die silo is de eerstvolgende stap een filtering. Deze filtering kunnen ze zelf afstemmen op het doelpubliek. Een Belg proeft graag nog wat meer terroir, terwijl een Nederlander zijn wijntje liefst zo helder mogelijk heeft. Gedurende het traject van de levering tot het moment dat de wijn effectief in de fles gaat zijn er drie verschillende momenten waarop de wijn getest wordt in het labo en twee andere momenten waarop de wijn geproefd wordt. De laatste keer proeven is vlak voor het afvullen van de flessen. In totaal dus vijf kwaliteitscontroles die Delhaize niet in handen zou hebben wanneer alle wijnen per fles worden aangekocht.
Als vuistregel kan je hanteren dat alle wijnen tot en met 13 euro per fles door Delhaize zelf worden gebotteld. Alle wijnen vanaf 14 euro worden per fles aangekocht, behoudens enkele uitzonderingen voor vb. grote promotieacties. Uiteraard staat het ook steeds vermeld op het etiket achteraan op de fles.
Ik weet dat heel wat professionals uit de wijnwereld een dubbel gevoel hebben bij het plaatselijk afvullen van de flessen, maar ik denk dat het niet verkeerd is om ook voor die goedkopere wijnen de controle in handen te willen houden. En uiteraard mag er gerust nog wat verschil zijn tussen een supermarkt en een echte gespecialiseerde wijnhandel. Op mijn vraag over toegevoegde sulfieten kreeg ik als antwoord dat hun grens veel lager ligt dan deze die door de wetgeving wordt voorgeschreven. Het klopt wel dat de wijn niet altijd van één producent afkomstig is. Vaak zullen ze wijnen van drie of vier producenten uit één regio mengen om een constant eindresultaat te bekomen. Hetzelfde gebeurt uiteraard ook door coöperatieven in wijngebieden. Een ander voordeel van het zelf afvullen is de ecologische duurzaamheid. Er is veel meer ruimte nodig op een schip of vrachtwagen om flessen te vervoeren dan voor bulktransport.
In de toch wel zeer omvangrijke bottelarij staan meerdere afvullijnen met aansluitend volledig geautomatiseerde verpakkingsstraten. Ik zag daarnaast ook nog een aparte lijn voor bag-in-box wijnen en een omvangrijke wasstraat waar statiegeld-flessen worden gereinigd. Delhaize hergebruikt 80% van zijn wijnflessen wat ik best een behoorlijk hoog percentage vind. Ze zetten verder ook heel sterk in op ecologische verpakking en gebruiken zo weinig mogelijk plastic.
De presentatie en tasting ging door in de lokalen van de vroegere distilleerderij. Tot 5 jaar geleden stookte Delhaize hier nog zelf Triple Sec en andere likeuren. De stookketels waren duidelijk einde levensduur, maar het merk St-Michel bestaat nog steeds.
Tijdens de presentatie kregen we heel wat uitleg over de verschillende soorten charcuterie en kaas in het gamma ‘Taste of Inspirations’, waarna deze gepaird en geproefd werden met evenveel wijnen.
Een overzicht van de tasting :
- Champagne Vranken Brut Nature – Jamon Iberico
- Prosecco Zonin Cuvee 1821 – Antipasto Italiano
- Chardonnay Limestone Hill 2017 – TOI Abondance AOP
- Schlumberger Gewurztraminer 2016 – TOI Appenzeller Zwitserland
- Chateau Doyac 2014 – Eenderillette Hermitage
- Chateau Le Juguet Saint Emilion 2015 – TOI Brie de Meaux AOP
- H De L’Hospelet 2017 – TOI Camembert AOP
- Cote de Brouilly - Mortadella Bologna
- JPR Alvarinho 2017 (Portugal) – TOI Epoisses AOP
Binnenkort een gezellig avondje thuis gepland, met z'n tweetjes of onder vrienden? Kijk dan zeker terug naar deze lijst, er staan enkele prachtige producten tussen!
Reacties
Een reactie posten