Yapado x Publiek

Even voor Kerst was ik uitgenodigd voor een diner door Yapado bij restaurant Publiek in Gent. Een uniek eindejaarsdiner op sterrenniveau bereid met producten van Botanic & Fruits, Elvea, Geldhof Lidl, Pure Via, Siderit en Spaas. Mijn aandacht was meteen getrokken: een restaurant dat ik zeker eens wilde proberen én een menu met Pure Via. Ik trok dus naar Gent.

Even te vroeg, dus eerst een wandelingetje langs de mooi kerstmarkt. Nog eentje om op mijn lijstje 'must see kerstmarkten' te zetten...


Vervolgens trok ik naar Restaurant Publiek. Chef Olly Ceulenaere staat voor kwaliteit, no nonsense, puurheid en alles met de glimlach. Het pure kwam inderdaad zeer fel naar boven, maar dat deed de smaken ook wel alle eer aan. 

Foto: Yapado

Het aperitief was een leuke start. De drinksbloggende wederhelft zat zichzelf te vervloeken dat hij niet was meegegaan toen hij de lijst gin-cocktails doorgestuurd kreeg. Zelf was ik vooral te vinden voor de bijbehorende hapjes: een tortilla met mayonaise van gerookte makreel en een bordje venkelsalami.



Het meest verrassende vond ik zelf het gerecht met gepofte gele biet, dooier en tomaat. Een luchtige creatie, vol van smaak.

De desserten (ja, meervoud!) werden bereid met Pure Via, en waren dus ook voor mij toegankelijk. Een aangename verrassing. Het dessertje met appel, venkelzaad en yoghurt was een lekkere, frisse verrassing. Opvallend was ook dat de overige bloggers rond mij ook geen opmerkingen hadden over het suikervrije gerecht. De recente aanpassing van Pure Via zal hier vermoedelijk wel voor iets tussen zitten. De vaak bittere toets van stevia heeft men er quasi volledig uit gekregen.


Menu

Aardpeer, runderhart, zure room
-
Gepofte gele biet, dooier, tomaat
Varkenshaas, knolselder, champignon
Suikerarm dessert: appel, venkelzaad, yoghurt
-
Suikerarm dessert: rijst, peer, granen en zaden
Coffee & Sweets


Hevig instagrammend ;-) / Foto: Yapado

Reacties