Als het even snel moet gaan - Gebraden kip & Eenvoudige Kippensoep

Het is de eerste weken van het jaar wat rustiger geweest op de blog, maar daar proberen we opnieuw verandering in te brengen. De afgelopen weken stonden eerder in het teken van mijn gezondheid, waardoor ik niet zo vaak lang in de keuken te vinden was. Eten moet je uiteraard altijd, maar ik merk dat ik in zwaardere periodes vaak naar 'mijn' klassiekers terug trek. Recepten die moeiteloos, snel en zonder instructies te maken zijn. Iedereen heeft er zo wel.

Klassiek comfortfood is voor ons al snel een lekker pasta. Ik heb altijd wel enkele liters bolognesesaus in de vriezer zitten en dan is spaghetti of zelfs lasagne snel klaar.

De dochter des huizes heeft mijn voorliefde voor soep geërfd, en dus komt er ook al sneller wat soep op de tafel. Wanneer mijn hoofd niet naar ingewikkelde recepten staat, maak ik al eens een gebraden kip, klassiek met wat rijst, kerriesaus en sojascheuten (of appelmoes voor de dochter). Zo'n kip is ook altijd nét wat te veel, maar de overschotjes van het vlees zijn prima voor een snelle kippensoep. En dus ideaal voor de dag nadien!



Gebraden kip

Ingrediënten
  • 1 Braadkip
  • 1 citroen
  • 1 ui
  • 1/2 bol look
  • 2 wortelen
  • 2 stengels selder
  • Wat verse kruiden (mijn voorkeur gaat uit naar tijm en peterselie, maar je kan ook kiezen voor rozemarijn, laurier, ...)
  • olijfolie
  • peper en zout

Bereidingswijze

Verhit de oven voor op 200°C.

Was de citroen goed af en steek hem in de holte van de braadkip, samen met de verse kruiden. Hou je van meer citroensmaak, dan kan je citroen ook doorsnijden en de twee helften in de kip stoppen.

Snij de ui, wortel en selder in stukken. Plet de lookteentjes (niet pellen). 

Doet wat olijfolie in een braadslede, gooi er de groenten in en leg de kip er bovenop. Kruid nog flink af met peper en zout. 

Zet de kip in de oven en braad gedurende 20 minuten. Verlaag de oventemperatuur naar 160°C en laat ze verder braden gedurende 45 à 60 minuten.

Haal de kip uit de oven en laat rusten. 

Serveer met kerriesaus, rijst en sojascheuten (of appelmoes).


Snelle kippensoep

Ingrediënten
  • Restjes van gebraden kip (ongeveer de hoeveelheid van 1 kipfilet)
  • 1 liter kippenbouillon (Ik heb dit meestal in de vriezer zitten, maar als het echt snel moet: water en een bouillonblokje)
  • 1 ui
  • 1 stengels selder
  • 1 stengel prei (wit)
  • 1/2 kopje vermicelli
  • verse peterselie

Bereidingswijze

Snipper de ui, selder en prei fijn. Verhit wat boter in een kookpot en stoof de groenten aan. Voeg de restjes kip (in stukjes) eraan toe en overgiet met de bouillon. Laat een tiental minuten zachtjes pruttelen. Voeg de vermicelli toe en kook nog enkele minuten verder. 

Kruid met peper, zout en peterselie.

Reacties