BBQ-time - tomahawk

Het weer begint - eindelijk - wat beter te worden. Wat een opluchting! Ik ben best wel fan van de herfst en winter (zo veel mogelijkheden in de keuken!), maar op een bepaald moment is het ook voor mij genoeg geweest en wil ik volop kunnen beginnen in de moestuin, en met regelmaat van de klok iets bereiden op de BBQ.


Wederhelft en dochter zijn overduidelijk vleesliefhebbers en willen dan ook eens een "goed stukske steak" eten. Om het interessant te houden kies ik dan ook wel eens voor andere stukken vlees. Een typische tomahawk, met het lange bot, hadden we echter nog niet gehad. Ik vond het altijd een nogal imposant stuk vlees om zomaar aan te beginnen.

Nu kreeg ik echter twee weken geleden een uitnodiging in mijn postvakje van slagerij Carmans. Zij deden bij Van Zon in Beringen een avond rond Iers rundsvlees. Samen met de dochter (net 6) trok op pad voor een avondje 'vlees'. De gepassioneerde uitleg van de broers Carmans, het zien van de snijtechnieken en de proevertjes deden ons overstag gaan. De dochter was vooral geïnteresseerd in de snijtechnieken en de botkruiden (zoals elke zesjarige ;-) ) en begon te smeken om een stukje Iers rundsvlees op de BBQ.


We gingen dus aan de slag en kozen uiteraard voor een Iers rundsvlees, en de tomahawk cut. Een tomahawk is eigenlijk een stuk ribeye met een heel lang been/bot er aan vast.

Een probleem bij het bereiden van een tomahawk is vaak dat het vlees tegen het bot aan wat te rauw blijft. Tegen dat dit stuk van het vlees gegaard is naar jouw wenst, is de buitenste rand 'goed gebakken'. Er werd ons dan ook aangeraden om het bot los te snijden van het vlees.

Haal het vlees een uurtje op voorhand uit de koeling en laat op kamertemperatuur komen. Snij het been los van het vlees. Het vlees heeft enkel wat peper en zout nodig (eventueel wat olijfolie), maar meer zeker niet. Kruid wel het been met botkruiden en laat het apart bakken op de BBQ. Bak vervolgens je vlees tot de gewenste cuisson. De smaak van het vlees blijft hetzelfde, maar het bakt stukken makkelijker. En serveren doe je met een foefje: leg netjes je stuk vlees terug tegen het bot ;-)

Eenvoudig serveren met gebakken aardappeltjes en een slaatje en er kwam zelfs geen vraag naar saus (geloof me: met mijn pappenheimers is dat op zich al een verrassing).


    Reacties