Panna cotta met rabarber en aardbei

De lente is in het land en ook de supermarkten komen weer met de voorstellingen van de lenteproducten. Ik ging vorige week langs in de lokale Spar (Beringen) en kon daar proeven van de nieuwigheden. Naast alle nieuwe producten viel mijn oog ook op de primeurs. Combineer heerlijk verse producten met een aangenaam lentezonnetje en je kan al wel raden dat ik mijn karretje volgeladen heb...

Thuisgekomen gingen we aan de slag. De asperges werden verwerkt in een gerecht met zalm en huisgemaakte hollandaisesaus, en voor de rabarber en aardbeien koos ik voor een dessert.


Ik was nog maar net begonnen met mijn mise-en-place, of de wederhelft (drinksblogger Double Strainger) kwam over mijn schouder hangen. Of ik misschien kon delen? Want hij kon wel een drankje maken met die ingrediënten. Zo gezegd zo gedaan dus, en hierbij dan ook een 'double post'. In deze blogpost kan je het recept terugvinden voor de panna cotta met rabarber en aardbei, bij Double Strainger kan je terecht voor een Rhubarb Bellini zonder toegevoegde suikers!


Ingrediënten

Voor de panna cotta

  • 200 ml volle melk
  • 200 ml room
  • 75 gram zùsto
  • 3 blaadjes gelatine
  • sap en zeste van 1/2 citroen

Voor de rabarber-aarbeiencoulis
  • 3 stengels rabarber
  • 5 grote aardbeien
  • zoetstof naar smaak (ik gebruikte ook hier zùsto)
  • 1/2 citroen (sap)

Bereidingswijze

Week de gelatineblaadjes in koud water.

Breng de room en de melk aan de kook in een sauspannetje. Voeg het sap en zeste van citroen erbij en de zoetstof (let op: goed roeren zodat het niet klontert!).

Neem van het vuur weg, laat wat afkoelen en smelt de gelatine in de warme vloeistof. 

Giet in kommetjes en laat opstijven in de koelkast.

Intussen kan je de coulis maken. Het is eigenlijk een beetje een middenweg tussen een lopende coulis en een compote. Heb je je dessert liever wat 'vaster' dan kan je ervoor kiezen om dit in te dikken met wat maïzena.


Doe de rabarber in een pannetje en stoof tot hij plat is. Voeg de aardbeien en het citroensap toe en laat nog eventjes mee stoven (niet te lang, de aardbeien worden snel te plat). Laat afkoelen en lepel over je panna cotta.

Smakelijk!

Reacties