Stoomovens - de toekomst?

Afgelopen week was ik met enkele collega-bloggers te gast in de showroom van AEG voor een bloggerevent waar de nieuwe stoomovens werden voorgesteld. Nu ben ik zelf niet zo'n fan van stoomovens (veel gedoe, hoge prijs voor de weinige keren dat ik het gebruik), maar mijn interesse was er dus hop naar Brussel. Ik heb er alleszins geen spijt van! Ik ben meestal nogal kritisch in dit soort zaken, maar mijn mening is 180° omgeslagen!

Ik kon er genieten van een workshop met de verschillende ovens (PlusSteam, Thermic Steam, ProCombi en ProCombi Plus) van AEG. Nadien kregen we een heerlijk menu bereid door AEG-chef Christophe Nachtergaele.



De eerste oven is eigenlijk geen "full version" stoomoven, maar een hetelucht oven PlusSteam, met een stoomoptie dus. Kort gezegd: de ideale bakkersoven. Mijn bakkershartje sloeg al op hol! Toen ik de prijs hoorde (749€ incl. BTW) begon ik al luidop te dromen. Eindelijk een betaalbare oven waarin ik deftig brood- en banket kan bereiden voor thuisgebruik. Geen dure semi-professionele bakkersoven, maar een gewoon inbouwmodel. A dream! En soms worden dromen ook werkelijkheid, want de wederhelft heeft toegegeven en de oven is intussen besteld! *vreugdedansje*
Er zullen dus zeker nog een uitgebreide review van het toestel én heel wat recepten volgen op de blog!


De overige ovens zijn wel echte stoomovens, met als topmodel de ProCombi Plus, een oven waar je niet alleen mee kan bakken met stoom, maar ook groenten, vlees en vis stomen, desserts bereiden en zelfs sous-vide bereidingen klaarmaken. Sous-vide is een manier van voedsel bereiden door het te garen op lage temperatuur (en vaak ook traag) in vacuüm zakken. Alle smaken en voedingsstoffen worden zo optimaal bewaard.



Vooral dat sous-vide koken was voor mij een pluspunt. We konden tijdens het diner ook genieten van sous-vide bereide asperges (de eerste van het seizoen!) en lamsvlees en de smaak is echt wel pakken intenser. Gewoonweg prima.

Het uiteindelijke menu:

  • Gestoomde heilbot - Belgische asperges - gepocheerd ei - hollandaise 
  • Lamsvlees - gestoomde groenten - aardappeltjes
  • Crème brûlée



Ook het gepocheerde eitje werd bereid in de stoomoven. Een uurtje op 63°C, het lijkt enorm lang om een ei te bereiden, maar wanneer je gelijktijdig 20 gepocheerde eitjes nodig hebt is het wel een gemak! Persoonlijk vond ik het een raar concept: het ei gaat met schil in de oven en nadien breek je het om je gepocheerde eitje eruit te halen. En toch ging dit prima!


Bent je ook benieuwd geworden? AEG heet u van harte welkom in de wereld van AEG tijdens Batibouw 2016 waar de stoomovens centraal staan!

Reacties