Recensie: Ice Crime - roomijs met stevia

Na de review van Moochie Frozen Yoghurt wilden we ook wel eens een ijsje testen dat je eenvoudigweg thuis in je vriezer kan bewaren en eten wanneer het jou uitkomt.

Het Belgische bedrijf Ice Crime heeft een aantal ijssoorten op de markt gebracht gezoet met stevia. Je kan kiezen voor vanille, chocolade, aardbei en mokka.
Dat wilden we wel eens proberen!

Ice Crime is verkrijgbaar bij Delhaize, dus we gingen op pad...

Het roomijs staat netjes tussen de 'gewone' ijsjes. Geen helse zoektocht naar het 'dieetrek' dus. We waren wel in een gekke bui en wilden het aardbeienijs testen, maar dat was buiten Delhaize gerekend. Jammer genoeg kozen zij ervoor om 'alleen' vanille en mokka beschikbaar te stellen. Tja, dan maar vanille en mokka!


De verpakking kon ons alvast bekoren. Er werd duidelijk aandacht besteed aan de vormgeving, met een leuke slogan ("Wow, they killed the sugar") om het af te maken.

De ingrediëntenlijst leert ons dat het ijs gemaakt werd met gerehydrateerde magere melk, en verschillende zoetstoffen (maltitol, sorbitol, erythritol en stevia). Dit lijkt ons logisch. Wanneer je enkel met stevia werkt, ga je een onbewerkbaar ijsblok krijgen. De erythritol zorgt ervoor dat je het ijs nog kan scheppen. Puur stevia lijkt ons qua smaak ook een nadeel gezien de bitterheid.

Qua smaakstoffen koos men voor de natuurlijke weg: bij het vanilleijs ging het om natuurlijk vanille aroma en bij de mokka om gemalen koffie.


Het ijs ziet er dan ook natuurlijk en romig uit.

Onze test bereikte echter het gevreesde punt... Kan ik dit in hemelsnaam scheppen? Of zou ik toch niet een kwartiertje wachten tot het wat zachter is? 
Nee hoor! Meteen uit de vriezer kan je er prachtige bolletjes van vormen!



De smaak. Oei, wat krijgen we nu? Een heerlijk romig ijsje, zoet maar niet te, en geen overdreven steviasmaak? Eerlijk is eerlijk: dat hadden we niet verwacht!

De commentaren van ons testpanel :
- "Lekker!"
- "Je ziet zelfs de puntjes van de vanille"
- "Dit ijs is net te scheppen zoals gewone ijs. Helemaal niet te hard."
- "Als je me niet gezegd had dat dit suikervrij was, had ik het niet geweten" (dixit de vriendin die normaal gezien wel suiker eet)

Kortom: een topper dus. Dit wordt zeker een vaste waarde in onze vriezer!

Wij kozen (noodgedwongen) voor de dozen van 1L. Ice Crime is echter ook verkrijgbaar in cups van 120 ml (met lepeltje) en sinds kort is er ook een ijsstick beschikbaar.


Een nadeel? Dat gaat dan meer richting Delhaize... Willen jullie alstublief ook de andere varianten in het gamma opnemen? ;-)



Reacties

  1. Jammer dat Delhaize enkel vanille en mokka heeft, aardbei en chocolade is zeker ook wel lekker, en de friscos heb ik er ook nog niet gezien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ik koop de vanille ice crime al van vorig jaar in de Delhaize , is best lekker , maar ik zou ook de andere smaken eens willen proeven , de frisco's zijn anders ook welkom , dan kan ik eens afwisselen om mijn "snoephonger" te stillen :-)maar ik heb ze nog nergens gevonden
    Ik moet echter altijd oppassen met vervangingssuikers(darmziekte )
    dus opletten is de boodschap .
    Weet er iemand of er al cola met stevia te verkrijgen is en zo ja waar koop je die dan ?
    Ik heb ook de appelcake met stevia ( recept van jullie) gebakken en die is heel lekker en luchtig !
    groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik weet niet of je ergens cola met stevia kan vinden. De enige aankondigingen die ik reeds gezien had (van Coca-cola) gingen bovendien om drank waarbij een deel van de suikers vervangen zijn door stevia. Ze zijn dus niet volledig suikervrij

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Aanvulling: intussen gelezen dat er cola met stevia verkrijgbaar is bij AH. Echter, net zoals bij Coca-cola is maar een deel van de suikers vervangen door stevia, en zit er nog steeds suiker in de frisdrank!

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten