Paasbrunch in stijl

Ik hou van de feestdagen, en vooral omdat ik dan schaamteloos uitgebreid kan gaan koken. Rond Pasen wil ik ook telkens weer aan de slag met lamsvlees, asperges of uitgebreide ontbijten en brunches. Eerder schreef ik al hoe ik een brunch samenstel ('de basics') en gaf ik al een reeks recepten mee met producten van Lidl. Dit jaar wilde ik dat graag nog eens overdoen, en wou ik toch wat meer luxe in mijn brunch.

Ik koos dit keer voor drie recepten
  • Roereitje met kaviaar
  • Een wat gezondere boerenboterham met gerookte zalm
  • Hartig bladerdeeggebak met asperges en prosciutto

Een tijdje geleden maakte ik al eens pomme moscovite met kaviaar. Nu een nieuw recept met dit 'zwarte goud'. Waarom? Wel, eerst en vooral omdat we dit wel echt lekker vinden. Daarnaast ook omdat ik meer en meer te weten kwam over Royal Belgian Caviar en daardoor ook meer en meer te vinden ben voor dit product. 

Royal Belgian Caviar bracht in 2002 als eerste Belgische producent kaviaar op de markt. Hun kaviaar is afkomstig van gekweekte steuren. Ze kiezen 100% voor controle van de volledige kweekcyclus, inclusief de samenstelling en productie van het visvoeder. Wildvangst wordt hierdoor ook overbodig, waardoor de druk op de bedreigde natuurlijke populaties van de steur volledig is weggevallen. Fijn om te weten toch?


Voor mijn romige roereitjes koos ik de 'osietra' variant, afkomstig van de klassieke Russische steur.  De kleur van de eitjes varieert van olijfgroen tot donkergroen en qua smaak geeft deze kaviaar een ziltige, typische nootachtige smaak, gevolgd door toetsen van mineraliteit. Een prima combinatie!


Romig roereitje met Royal Belgian Caviar 'Osietra'



Ingrediënten (voor 6 stuks)
  • 6 eitjes
  • 10 cl room
  • 50 gr Royal Belgian Caviar Osietra
  • zoutloze boter

Bereidingswijze

Snij de eitjes voorzichtig op 2/3e door. Hou de onderkanten bij. Lukt het je niet om de eitjes mooi door te snijden? Maak dan voorzichtig een opening aan één kant en pel een stuk eierschaal van het ei af.

Klop de eitjes los. Kruid met peper en zout.

Zet een pannetje water op het vuur. Zet bovenin een aluminium schaal (au bain marie). Smelt er een klontje boter in. Giet er de eieren bij en bak ze. Op het einde roer je er de room onder, haal van het vuur. 

Verdeel de roereitjes over de eierschelpen. Werk af met een royale toef kaviaar.


Boerenboterham met gerookte zalm



Ingrediënten (voor 4 stuks)
  •  4 dikke plakken roggebrood
  • Verse kaas (type Philadelphia)
  • 4 sneetjes gerookte zalm
  • 4 radijsjes, in schijfjes
  • 1 kleine rode ui, in ringetjes
  • Geroosterde sesamzaadjes
  • Een beetje groen (ik koos jonge slablaadjes uit de moestuin, maar je kan ook kiezen voor bijvoorbeeld waterkers)

Bereidingswijze

Smeer het brood in met een dikke laag verse kaas. Kruid met peper en zout. Beleg met de gerookte zalm, ui en radijsjes. Bestrooi met de geroosterde sesamzaadjes en sla of waterkers.


Bladerdeegrolletjes met groene asperges, prosciutto crudo en Parmezaanse kaas



Ingrediënten (voor 4 stuks)

  • 4 vierkante lapjes bladerdeeg (uit de diepvries, ontdooid)
  • 12 groene asperges (geen te dikke)
  • 4 sneetjes prosciutto crudo
  • 4 stukjes Parmezaanse kaas
  • 1 ei, losgeklopt
  • 1 el olijfolie

Bereidingswijze

Verwarm de oven voor op 210°C.

Snij de harde onderkanten van de asperges. Besprenkel de asperges met olijfolie, kruid met peper en zout.

Leg de bladerdeeglapjes op je werkblad. Bestrijk ze met het ei. 
Leg een sneetje prosciutto op het bladerdeeg. Vervolgens verdeel je de asperges over de bladerdeeglapjes. Leg er nog een stukje kaas op. Rol op.

Bak gedurende 12 minuten in de oven.


Vrolijk Pasen!



Reacties