Carrot cake met zuurdesem

 Ik bak regelmatig brood met zuurdesem. Mijn zuurdesemstarter wordt hier in huis "mijn vriendje" genoemd, hij krijgt nl. voldoende aandacht ;)

Maar elke keer ik de desem ververs, gooi ik ook een deel overschot van de desemstarter weg. Deze zuurdesemrestjes (sourdough discard) kunnen echter ook prima gebruikt worden in gerechten. Ik ging aan de slag met een heerlijke carrot cake.

In mijn groentepakket van boerderij Van Goede Aard zat deze week een bussel paarse wortelen. Heel leuk om zo te zien, maar ook prachtig oranje eens je ze geschild hebt. De inspiratie voor het gerecht kwam dan ook van het groentepakket. Aangevuld met de zuurdesemstarter en gezoet met Purevia werd het een leuk experimentje, dat erg lekker bleek te zijn.

Ingrediënten 

Voor de carrot cake

  • 4 eieren
  • 3/4 cup maïsolie
  • 75 gram zuurdesem restjes (sourdough discard)
  • 2 tl vanille-extract
  • 240 gram bloem
  • 160 gram Purevia kristalpoeder
  • 2 tl bakpoeder
  • 1 tl baking soda
  • 1 tl zout
  • 2 tl kaneel
  • 1/4 tl nootmuskaat (vers geraspt)
  • 1/4 tl gemberpoeder
  • 3 grote wortelen, vers geraspt met een grove rasp 
  • 1/2 cup gehakte walnoten
Voor de topping
  • 1 bakje roomkaas (200 gr)
  • 100 gram bakmargarine (vb. Planta, of Solo patisserie) - of boter
  • 80 gram Purevia kristalpoeder
  • 1 tl vanille-extract
  • walnoten voor de versiering

Bereidingswijze

Meng de natte elementen voor de cake in een kom (eieren, maïsolie, zuurdesemrestje, vanille-extract).

Meng in een andere kom de overige ingrediënten. 

Voeg de natte elementen toe aan de droge en meng voorzichtig. Niet te hard of te veel door roeren.

Verwarm de oven voor op 180°C. Doe het cakebeslag in een ingevette bakvorm.

Nota: ik gebruikte een silicone bakvorm en moest deze dan ook niet invetten.

Bak gedurende 45 minuten op 180°C.

Haal uit de oven en laat afkoelen.

Voor de topping: klop de margarine romig, voeg de roomkaas toe. Voeg vervolgens de zoetstof en het vanille-extract erbij en klop tot een romig geheel.

Bestrijk de afgekoelde cake met de topping. Werk af met wat walnoten.

Reacties