Passata inmaken

Het is weer volop het moment: tomatentijd! Ik ben dit jaar zeer blij met de opbrengst uit de tuin. Vorige herfst installeerde de wederhelft samen met zijn vrienden Filip en Luc een serre in de tuin. Het verschil merk je echt wel... Ik geniet al een gans jaar van de opbrengst uit de kas. 

Ik zette dit jaar volgende soorten:

  • San Marzano
  • Costoluto Fiorentino
  • Orange queen
  • Rose de Berne
  • Tomamini geel (kers)
  • Red Pear aperitieftomaatje
  • Tiny Tum struiktomaat
  • Black Cherry kerstomaat

Daarnaast koop ik elk jaar een paar kisten ingevoerde San Marzano tomaten bij Rotilio in Genk. Ik ga dan aan de slag om hiermee passata te maken voor het komende jaar.  De voorbije jaren deed ik dit telkens met een passe-vite, maar dit jaar kocht ik in Italië een passapomodoro, een elektrisch machientje om de tomaten door te draaien. De passata komt er langs één kant uit, de velletjes en pitjes langs de andere kant. Véél makkelijker!

Ik maak een pure passata, zonder enige toevoeging. Deze kan je in gesteriliseerde flessen zo bewaren. Je kan het ook wecken, maar dit is niet per sé nodig. Voeg je andere ingrediënten toe kan je best wel wecken (1 uur op 100 graden).


Werkwijze

Was de tomaten, ontdoe van de kroontjes. Halveer de tomaten en doe ze in een kookpot. Kook ze een tiental minuten tot ze zacht zijn. Passeer ze door je machine of door een roerzeef.

Doe de puree terug in de kookpot en laat pruttelen tot de gewenste dikte.

Giet de warme passata in gesteriliseerde flessen, draai meteen goed dicht en laat afkoelen.

Reacties