Risotto met tomaat en roodbaars

Kennen jullie Too Good to Go? Met deze app probeert men voedselverspilling tegen te gaan. Je kan een pakketje etenswaren bestellen (met korting) bij een winkel of restaurant in de buurt die kort tegen de vervaldag zijn en dus niet meer verkoopbaar, maar wel zeker nog bruikbaar. Ik kijk er regelmatig eens op en koop wel eens een pakketje bij een lokale bakker of vishandel. Deze week had ik een mooi pakketje bij Vandermaesen in Beringen. Niet alleen zat er verse vis in, maar ook een potje rode lompviseitjes. Laat dat nu iets zijn dat ik anders niet koop... Ik ging dus aan de slag.


Ik koos uiteindelijk voor een eenvoudige risotto met tomaat, gebakken roodbaars en een toefje lompviseitjes. Heel lekker! Het zoute van de lompviseitjes past perfect bij de romige risotto.

Ingrediënten
  • Risottorijst
  • 1 sjalot
  • 1 tomaat
  • 1 liter visbouillon
  • 1 glas witte wijn
  • Roodbaarsfilet op vel
  • 1 potje lompviseitjes
  • Klontje goede boter

Bereidingswijze

Smelt boter in een kookpot. Fruit er de gesnipperde sjalot in. Voeg de rijst toe en laat even meebakken. Snij de tomaat in vier, haal er de zaadjes uit en snij het vruchtvlees in kleine blokjes. Doe het vruchtvlees bij de de rijst. Overgiet met de witte wijn en laat verdampen. Gaar vervolgens de risotto door er telkens een lepel visbouillon bij te voegen tot hij gaar is. Kruid bij met peper en zout en werk af met een klontje goede boter.

Tegen dat de rijst bijna gaar is bak je de roodbaars in een klontje boter. Kruid met peper en zout.

Serveer de rijst met de roodbaars en een flinke toef lompviseitjes.

Reacties