Shakshuka met merguez

Shakshuka is een gerecht van eieren gepocheerd in een saus van tomaten, chilipeper en ui, gewoonlijk gekruid met komijn, paprikapoeder en cayennepeper. Het gerecht vindt zijn oorsprong in het Middellandse Zeegebied en het Midden-Oosten. De recente variant gebaseerd op eieren en groenten stamt uit Tunesië.

Het is oorspronkelijk een ontbijtschotel, maar past eigenlijk op elk moment van de dag wel.

Ik had hier al een tijdje zin in, en wou dit de voorbije week dan ook echt op tafel zetten 's avonds. Omdat ik eerder deze week al een spaghetti met vegetarische balletjes serveerde durfde ik geen tweede keer een veggie gerecht op tafel te zetten (manlief en dochter zijn nog niet bekomen van de balletjes ;-) ). Ik werkte de shakshuka dan ook af met merguez. Om vervolgens van de jongste thuis te horen "goh, die worstjes hoeven daar eigenlijk niet bij"... Aaargh!


Ik serveerde dit met een lekker brood van bij de Turkse bakker. Geen idee hoe het noemt, maar het is een ovaal spits brood dat wat lijkt op stokbrood. Heerlijk! Ik koop het regelmatig en als ik niet oplet is het binnen het uur op, we zijn er alle drie dol op.

Ingrediënten (voor 3 personen)
  • 1 ui
  • 2 paprika's
  • 3 eieren
  • 1 blik tomatenblokjes (ik nam een pot geweckte tomatenblokjes van 500 ml)
  • 1 lookteentje
  • harissa
  • 1 tl komijnzaad
  • 1 tl karwijzaad
  • peper en zout
  • verse peterselie
  • Merguezworstjes
  • Brood

Bereidingswijze

Zet een pan droog op het vuur. Doe er het komijn- en karwijzaad in en rooster de kruiden.

Voeg olijfolie toe. Snipper de ui en look fijn. Fruit in de olijfolie. Voeg de paprika in reepjes toe en fruit het geheel tot het zacht is. Voeg er de tomaten aan toe, dek af en laat 20 minuten zachtjes sudderen.

Kruid bij met peper en zout.

Maak drie kuiltjes in de bereiding. Giet in elk kuiltje een eitje en pocheer ze gaar.

Bak intussen de merguezworstjes.

Als je eitjes gaar zijn, verdeel je de worstjes over de schotel. Werk af met verse peterselie.

Serveer met krokant brood.

Smakelijk!

Voeg wat harissa toe (naar smaak)

Reacties