Witloof met ham en kaas

Een Belgische klassieker om u tegen te zeggen.... Niets zo lekker op een koude zondagavond dan een ovenschotel met witloof, ham en kaas. Doe er nog een toef verse puree bij en ik ben helemaal blij!


Ik kies altijd voor grondloof. Ik blijf toch vinden dat de aquacultuur witloof een andere smaak heeft. En in plaats van het witloof te stoven kies ik ervoor om het te stomen. Zo krijg je minder vocht in je uiteindelijke gerecht. Voor de kaas kies ik meestal een wat pittigere mix aan geraspte kazen, wat de smaak alleen maar ten goede komt.

Ingrediënten
  • 8 stronkjes witloof
  • 8 sneetjes gekookte ham
  • 1 pak - 250 gr geraspte kaas (mix)
  • 750 ml melk
  • 1 klont boter
  • 2 el bloem

Bereidingswijze

Stoom het witloof gaar. Ik heb een stoomtorentje waarmee dit ongeveer 20 minuten duurt.

Laat het witloof wat afkoelen. Kruid met peper, zout en nootmuskaat. 
Wikkel elk stronkje witloof in een sneetje ham.

Schik de stronkjes in een ovenschaal.

Maak een roux met de boter en bloem. Overgiet met de melk en laat inkoken tot een witte saus. Kruid met peper, zout en nootmuskaat. Doet de pot van het vuur en meng 2/3 van de gemalen kaas onder de melksaus, meng tot de kaas goed gesmolten is.

Overgiet de witloof met de kaassaus. Werk de schotel af met de rest van de gemalen kaas.

Gratineer in de oven (ongeveer 10 minuten).

Reacties