Afvalvrij mei

Wie me wat langer volgt weet dat ik soms nogal opga in minder afval produceren, milieuvriendelijkere producten gebruiken, enz. Ook op mijn werk heb ik me zo vaak (luidop) geërgerd over veelvuldig en nutteloos printen dat ik intussen bekend sta om mijn afkeer van papierverspilling.


Thuis proberen we goed te sorteren bij het verwerken van afval. Er is geen GFT-ophaling in onze gemeente, maar we zetten wel netjes de gewone afvalzak, PMD en groenzak buiten. Papier en ander plastic brengen we zelf apart naar het containerpark, en oude elektrische toestellen of kleding verkopen we jaarlijks op de rommelmarkt of brengen we naar de Kringwinkel. En toch... we verzamelen een hoop plastic. De zakken apart verzameld plastic die we naar het containerpark voeren zijn me een doorn in het oog.

Deze week kwam ik twee initiatieven tegen om ons aan te moedigen om hier bewuster mee om te gaan, dus besloot ik om zelf nog eens mee te doen. Limburg.net en Het Belang van Limburg (ja, ik kan het niet verbergen...) organiseren de komende maand Afvalvrij Mei. Je kan aansluiten bij één van de teams om minder verpakkingen te verbruiken, of minder te verspillen, meer water van de kraan te drinken, enz. Wij verspillen al vrij weinig voedsel, omdat ik vaak kook met restjes, dus koos ik resoluut voor Team Verpakkingen.


Ga je voor team Verspilling? Kijk dan ook eens rond op de blog. Je kan vast wel wat tips vinden in onze blogs over het bewaren van voedsel, budgetkoken of ga aan de slag met één van de recepten met restjes. Een eenvoudige calzone is zo één van mijn favorieten om restjes groenten te verwerken.

De tweede actie die me triggerde is eentje van cosmeticaketen Lush, en vond ik voor mezelf nog toepasselijker. Zij houden het op Refuse Single Use, of expliciet het vermijden van wegwerpverpakkingen van plastic. Ideaal dus!



Doe je ook mee?

Ik post in de komende maand zeker nog wat alternatieven en ervaringen op de blog en Instagram. Hou ons dus zeker in de gaten :-)

Reacties