Bananenmuffins

Soms heb ik eens zin in wat "anders" al ontbijt. Ik kies vaak voor een ontbijt met trage, meervoudige en natuurlijke suikers. Een stukje banaan is hier prima voor. Bij diabeten is het vaak not done om banaan te eten omdat dit de suikers te fel omhoog doet gaan, voor mezelf (met reactionaire hypglycemies) is het net wel een goede basis (althans wanneer het niet te veel ineens is). Een muffin met banaan dus.


Ik heb hier al enige tijd een maatbekertje met aanduiding van cups. Amerikanen zweren erbij, en ik moet toegeven dat het best handig is. Het recept voor de muffins is op nog geen vijf minuten klaar en ze moeten amper een kwartiertje in de oven. Ideaal voor 's ochtends dus!

Je kan de muffins warm of koud eten, maar warm vind ik ze persoonlijk net wat lekkerder.

Ingrediënten (12 kleinere muffins)
  • 1,5 cup bloem
  • 3 bananen
  • 1 tl bakpoeder
  • 1 tl natriumbicarbonaat
  • 1 tl zout
  • 0,5 cup Canderel kristalkorrel
  • 1/3 cup Vandemoortele Zoete Keuken olie
  • 1 ei
  • 1 tl vanille-extract

Bereidingswijze

Plet de bananen (ik doe het met een pureestamper, lekker snel).

Voeg er het vanille-extract, ei en olie aan toe.

Zeef in een andere kom de bloem, het bakpoeder, natriumbicarbonaat, zout en Canderel kristalkorrel.

Spatel de droge ingrediënten onder de vochtige ingrediënten. Niet te vaak roeren.

Doe in muffin/cupcakevormpjes. Bak gedurende 15 minuten in een op 180°C voorverwarmde oven.

Reacties