Tomaten inmaken: Passata - Pizzasaus - Pastasaus


Elk jaar in augustus ga ik samen met Geert enkele kisten tomaten ophalen bij Manuela Rotilio in Genk. Zij laat telkens vrachtwagens vol tomaten, wijndruiven, basilicum, look, uien en andere groenten overkomen. Je bestelt vooraf jouw hoeveelheid en kan in Genk afhalen. Ik denk dat we intussen voor de vijfde of zesde keer richting Rotilio gingen. Van één kistje in het begin zijn we dit jaar uitgekomen op drie kisten (elk ongeveer 14 kg). Dit omdat mama ook mee ging inmaken voor zichzelf. 

Vorige jaren spreidde ik het inmaken over verschillende dagen. Ik zie veel mensen die echt alles op één dag doen in hun eentje, maar dat kan ik fysiek niet aan. Maar dit jaar was er dus veel hulp: mama en Elise maakten mee in, en Geert sleurde met ketels en potten. We gingen aan de slag en maakten een mooie reeks in. Ik postte afgelopen weekend de foto op mijn socials en kreeg enorm veel vragen over hoe en wat, dus bij deze een uitgebreide blogpost over wat ik met mijn tomaten doe.

Wat heb je nodig?
  • Inmaakketel met roosters en thermometer: ik heb een ouderwetse conventionele weckketel die ik kreeg van tante Renilde. 
  • Inmaakbokalen. Ik gebruik een allegaartje
    • Oud type weckpotten: ook veelal gekregen van mijn tante, maar ook in de kringwinkel opgehaald doorheen de jaren.
    • Aangevuld met wat gekochte nieuw type weckpotten (vooral de kleinere maatjes, die gebruikten ze vroeger zo niet dus kan je niet echt vinden tweedehands).
    • Confituurpotten: ik vroeg enkele jaren geleden aan mijn familie om deze te verzamelen. Ik kreeg van mijn tantes hopen en hopen confituurpotten. Af en toe moet je hier wel deksels vervangen, maar deze kan je online kopen. 
    • Flessen voor passata: deze kocht ik nieuw, maar je kan ook oude Looza flessen gebruiken (met nieuwe deksels).
  • Voor de passata: een passevite of passatamachine. Ik gebruik het opzetstuk voor de Kitchenaid: een combinatie van de vleesmolen en de groente- en fruitzeef.

De ingrediënten 
  • Tomaten vooraf besteld bij Rotilio
  • Uien, puntpaprika en look bracht ik ook bij hen mee. De rest van het jaar koop ik mijn uien echter lokaal bij Hoevewinkel Machiels.
  • Wortelen en courgette bestelde ik bij Van Goede Aard.
  • Spaghettikruiden: ik kocht een mengeling bij Rotilio.


Tomatenblokjes

Het eenvoudigste werkje: snij tomaten in de gewenste grootte. Vul de bokalen, druk goed aan vul bij. Dit is echt wel nodig, want de tomatenmassa slinkt nog bij het wecken.

30 min wecken op 90°C.

Ik pel de tomaten niet, de schil van de san marzano tomaten wordt zo fijngekookt dat dit helemaal niet storend is. Je kan er uiteraard voor kiezen om ze toch te pellen voor het in stukken snijden.


Passata

Snij de tomaten in grote stukken (ik doe het in vier of zes). Kook deze in een grote ketel tot ze platter zijn. Zeef ze door de passatamachine. Laat het tomatensap inkoken tot de gewenste dikte. 

Ik voeg niets toe aan de passata. Zo kan ik deze nog uitgebreid gebruiken in allerhande recepten.

Doe in flessen en bokalen. 

Ik weck de bokalen 30 minuten op 90°C. 

Als je enkel flessen of bokalen met een draaideksel gebruikt, hoef je eigenlijk niet te wecken, je hoort dat ze na enkele minuten zullen "klikken" en dus vacuum trekken. Vorig jaar heb ik de passata niet geweckt en de flessen zo weggezet, en ik heb deze perfect het ganse jaar (nu ja, tot hij na 9 maand op was) kunnen gebruiken.



Pizzasaus

Van de passata maak ik ook ineens een hele reeks pizzasaus. Wij vinden dit heel handig om in huis te hebben. Op vrijdag eten we vaak pizza. Het deeg daarvoor meng ik in de vooravond in de Kitchenaid. Eens gerezen rol ik het uit, doe er de saus over en beleg naar keuze. Zo makkelijk om in huis te hebben!

Laat hiervoor de passata nog verder inkoken tot je de juiste dikte hebt. Je wil dit zeker niet te lopend want dan heb je te veel vocht op je pizza. Kruid af met peper, zout, oregana, enz. Je kiest een beetje zelf welke kruiden je wil.

Doe ik potjes en weck gedurende 30 minuten op 90°C.


Pastasaus

Deze pastasaus ik niet mijn klassieke saus waarbij ik eerst wat groenten ga aanstoven, enz. Dit is echt een pastasaus die ik maak voor de dagen dat het mij niet gaat, wanneer ik niet kan koken, of dagen dat het snel moet gaan. Ik kies er ook voor om hier heel veel groenten in te doen, zodat ook de gezinsleden die nogal weigerachtig staan tegenover groenten toch hun portie binnen krijgen.

De basis voor deze saus vond ik in de Facebookgroep Wecken is Hip.

Voor de pastasaus zet ik een grote kom op met in grote stukken gesneden tomaten. Deze kook ik tot ze zacht zijn en pureer ze met de staafmixer. Daarna gaan er de andere fijngesneden groenten bij in. Ik koos dus voor uien, wortel, paprika en courgette. Eerst de eerste drie, na een tiental minuten ook de courgette. Kruid de pastasaus naar smaak. Ik kruid hier een basis, maar nog niet helemaal af om zo nog opties te hebben.

Doe de saus in potten en weck gedurende 1 uur op 100°C.

Waarom moet dit langer wecken? Je moet kijken naar het ingrediënt dat de langste wecktijd heeft en dit gebruiken als richtlijn. Courgette moet 1 uur geweckt worden.

Wanneer ik de pastasaus wil maken bak ik eerst wat gehakt, voeg daar de saus aan toe, laat verder indikken en kruid dan af met verse of gedroogde kruiden, tabasco, enz.


Conclusie

Wat bracht al dat werk nu op? Een hele hoop...

De totale opbrengst was
  • 8,3 liter pastasaus met groenten
  • 9 liter tomatenblokjes 
  • 2 liter salsa
  • 6 liter pizzasaus
  • 2 liter basis voor tomatensaus
  • 5,5 liter passata

Dit werd verdeeld onder potjes gaande van 150 ml tot 1 liter en verdeeld voor mama en ons gezin.



Reacties