Gegrilde courgettes met colakruid

Courgettes met colakruid? Echt? Ik hoor je al twijfelen over mijn keuze voor dit recept... en toch! 

Eerst even de inspiratie uitleggen. Elk jaar plaats ik in de moestuin één courgetteplant. Elk jaar heb ik ook weer een overvloed aan courgettes en weet ik soms niet wat ik er nog mee aan moet. Ik grill ze wel graag op de barbecue, maar ook daar wil je wel eens wat variatie.

Een paar jaar geleden stootte ik bij kruidenkwekerij Sanguisorba op een colakruid. Een meerjarige kruidenplant die ruikt naar cola, maar proeft naar citroen. De wederhelft gebruikte hem al eens in een cocktail om een rum-cola te maken zonder cola, je kan het prima gebruiken in desserts, en het schijnt ook ideaal te zijn om thee van te trekken. Ik besloot echter om de citroensmaak te benadrukken bij deze gegrilde courgettes.

Het recept is supereenvoudig, maar de smaak is verrassend fris!

Ingrediënten

  • 1 Courgette 
  • 1 el Olijfolie
  • 1 tl Citroensap
  • 1 teentje look
  • 1 tl Italiaanse kruiden
  • Peper en zout
  • Colakruid

Bereidingswijze

Snij de courgette in staafjes. 

Meng de olijfolie, het citroensap, het uitgeperste lookteentje en de Italiaanse kruiden tot een geheel. Kruid met peper en zout.

Doe de courgettestaafjes in de marinade en laat minimum een halfuurtje marineren.

Grill de courgettestaafjes op een hete barbecue.

Serveer ze met het fijngesnipperde colakruid. 


Smakelijk!


Tips: 
Maak gerust meer courgettes, je kan de gegrilde courgette nadien ook perfect nog gebruiken in een lunchsalade met gegrilde groenten, of in een couscoussalade. 
Je kan dit gerecht uiteraard ook perfect in een gewone grillpan maken.

Reacties