Couscoussalade met groentespiesjes, yoghurtdip en kruidenpanbrood

Dochterlief had een tijdje geleden een multiculturele avond bij de scouts. Ze mochten allemaal een lekkernij meenemen uit een andere cultuur. En ja hoor, ze wist meteen wat ze wilde. Kon ik niet "gewoon" die couscous met groentespiesje en Marokkaans brood meegeven, die ik vorig jaar ook gemaakt had voor eenzelfde project op school? 

Na wat zoeken vond ik de recepten terug die ik vorig jaar gebruikte. Ik besloot ze nu ook maar eens uit te schrijven in een blogpost. Het gerecht wordt duidelijk geapprecieerd, en zo vind ik het in de toekomst ook zelf makkelijker terug ;-)

Onderstaande couscoussalade en spiesjes kan je gewoon warm eten als hoofdgerecht, maar ook koud past het prima. En hij is dus ideaal om mee te nemen, bijvoorbeeld ook bij een picknick, lunch of potluck!

En als extra voordeel: je kan dit perfect samen maken met kinderen. Ideaal om als vakantie-activiteit te gebruiken dus.

Ik baseer me op recepten uit het boek Vrijdag Couscousdag van Rachida Ahali, maar pas ze hier en daar wat aan met eenvoudigere ingrediënten, en ook wat minder pit. Dochterlief is dan wel een alleseter, maar veel kinderen rond die leeftijd hebben toch vaak wat meer moeite hiermee (vorig jaar kookte ik dit voor 11-12 jarigen, dit keer voor een groep meisjes van 12-14 jaar). Op onderstaande manier lustte al het testpubliek de recepten!

Couscoussalade met groentespiesjes en yoghurtdip

Ingrediënten (voor 8 satés)

  • Couscous
  • 3 kleuren paprika
  • 8 grote champignons
  • 1 aubergine
  • 8 kerstomaten
  • Olijfolie
  • 1 teentje knoflook, uitgeperst
  • enkele takjes fijngehakte bladpeterselie
  • 1 tl komijn
  • 1 el citroensap
  • peper en zout

Voor de yoghurtdip

  • 250 ml volle yoghurt
  • sap van 1/4 citroen
  • een teentje look, uitgeperst
  • een handvol verse kruiden (peterselie, koriander, enz.) - naar smaak 
  • 1 el olijfolie

Bereidingswijze

Maak de groenten schoon en snij de paprika's en aubergine in vrij grote stukken. Doe de gesneden groenten in een kom met de champignons en kerstomaatjes.

Roer er de olijfolie bij. Voeg de look, komijn en kruiden en specerijen toe. Laat 30 minuten marineren.

Prik de groenten nu op satéprikkers. Wissel af met de verschillende groenten.

Rooster vervolgens de spiesjes. Dit kan je in de oven doen, maar ik kies er voor om dit te doen in een gietijzeren grillpan van Le Creuset.

Bereid de couscous volgens de verpakking. Laat afkoelen.

Maak de yoghurtdip. Voeg alle ingredienten bij elkaar. Meng goed, breng op smaak met peper en zout. 


De groentenspiesjes kan je ook warm serveren, maar voor een picknick kies je uiteraard voor koude spiezen.


Kruidenpanbrood

Ingrediënten

  • 300 gram tarwebloem
  • 200 gram tarwegriesmeel (semolina)
  • 50 gram havervlokken
  • 1/2 el olijfolie
  • 4 gram droge gist
  • 2 gram zout
  • een snufje kaneel
  • een snufje venkelzaad
  • 1 tl anijszaad
  • 1 el sesamzaad
  • 300 ml warm water
Bereidingswijze

Doe alle ingrediënten in de kom van de keukenrobot. Kneed met de deeghaak tot een soepel deeg (ongeveer 8 minuten).

Alle kruiden en zaden zijn in principe optioneel. Je kiest er zelf hoor hoe kruidig je de broden maakt. 

Maak een bolletje van het deeg, dek af met een doek en laat 45 minuten rijzen.

Verdeel het deeg in 2. Maak een bol en rol uit tot een ietwat dikke cirkel. 

Traditioneel wordt dit deeg afgebakken in een gietijzeren pan. Ik heb zelf zo geen pan, dus doe het deeg in klassieke ronde broodbakvormen.

Verwarm de oven voor op 180°C. Laat de broden intussen nog 10 minuten rusten.

Bak de broden 30 minuten in de oven. 

Klaar.

Reacties