Over eitjes en taart... Tijd voor een gezellige Paasbrunch

We tellen af. De Paasvakantie is begonnen, gisteren passeerde alweer Palmzondag en zondag is het Pasen. Een feestdag die voor ons vooral gelijk staat met ... uiteraard, lekker eten. Ik probeer wel elk jaar een uitgebreid ontbijt of een brunch te voorzien, maar wil daar ook geen uren voor in de keuken staan. Met onderstaande tips en gerechten lukt dat ook zeker voor jou!

We gaan dit keer niet voor broodjes of zware gerechten, maar proberen de klassiekers (ei, kip) te verwerken in lichtere gerechten. 


Wat staat er op onze tafel? 

  • Hapje met gepekelde haring
  • Broccoli-soepje
  • Een frisse salade met aardappel, ei en kip
  • Quiche met geitenkaas en tuinkruiden
  • Eitjes! Gekleurde gekookte eieren, chocolade paaseitjes...
  • Taart!
Voor de laatste twee nam ik het heel eenvoudig, en koos ik ervoor om deze aan te kopen in de winkel. Niets zo makkelijk om je zelfgemaakte gerechten aan te vullen met lekkere gekochte alternatieven. En zo ben je zelf niet al meteen uitgeput alvorens je aan tafel kruipt.

Chocolade paaseitjes met zoetstoffen kan je vinden in een aantal winkels, en zelfs enkele topchocolatiers hebben dit in gamma. Bij Valentino vond ik deze eitjes, en Sweet Switch heeft ook dit jaar weer zijn lekkere chocolade paashaasjes in het gamma (ik zag ze dit weekend nog in de lokale Delhaize). Wil je gaan voor een zo laag mogelijk suikergehalte, dan kan je ook kiezen voor eitjes met meer dan 70% cacao. Bij Lidl is er een variant in het gamma met 72% cacao (de rood verpakte eitjes).

Voor de taart koos ik voor Tarte à Moi. Ze hebben prachtige taarten, en voor man- en dochterlief koos ik niet voor de klassieke paastaart, maar voor de citroenmeringue. Een friszoete taart die in een wip opgesmuld was. Maar waarom Tarte à Moi als ik geen suiker eet? Wel, omdat ze onder het kopje "healthy pleasures" enkele kleine taartjes hebben die gaan van volledig suikervrij (banaan wortelcake) tot gezoet met de suikervervanger zùsto (rabarber amandelcake en chocolade courgettebrownie). Handig wanneer je toch zin hebt in wat lekkers en niet zelf wil bakken! Je kan ze eenvoudig online bestellen en laten leveren in je Delhaize in de buurt. Mijn favoriet hiervan is trouwens de rabarber amandelcake. Het zoete van amandel, met het friszure van rabarber vind ik een prima combinatie. 



De overige gerechten maakte ik zelf. Omdat onze brunch meer richting lunch ging, serveerde ik ook meer lunchgerechten dan ontbijtgerechten. Ik geef je graag de recepten mee voor het hapje met haring, de salade en de quiche.

Hapje met haring


Ingrediënten (voor 4)
  • 1 little gem saladekropje
  • 1 kleine ui
  • 1 gepekelde haring
  • 1/2 granny smith appel
  • Voor de dressing: 2 el zure room, 1 el mayonaise, een geutje limoensap, een snuifje zoetstof, peper en zout
Bereidingswijze

Maak eerst de dressing. Meng alle ingrediënten en kruid goed bij met peper en zout.

Snipper de salade en verdeel over de kommetjes. Snij de haring in vier, leg op elk slaatje een stukje haring. Snij de ui in fijne ringetjes, verdeel over de haring. Snij de granny smith in fijne reepjes. Werk het slaatje af met de reepjes appel en een lepeltje van de dressing.


Frisse salade met aardappel, ei en kip


Voor deze salade werkte ik met kip die ik plukte van een soepkip die ik eerder gebruikte om bouillon te maken. Je kan hiervoor uiteraard werken met bereide kip, maar ook zelf een kipfilet bereiden en laten afkoelen.

Voor de aardappelen koos ik bloemige aardappelen rechtstreeks van bij de kweker. Zorg vooral dat je een aardappel kiest met voldoende smaak, aangezien dit toch een hoofdingrediënt is van je gerecht.

Ik baseerde me op een recept dat ik vond in een Libelle Lekker, maar paste dit aan naar eigen smaak.

Ingrediënten
  • 500 gram aardappelen, gekookt en afkoeld, in stukjes
  • 200 gram kip, bereid en afgekoeld
  • 2 little gem kropjes
  • 100 gram tuinbonen (diepvries)
  • 4 eieren
  • Voor de dressing: 100 ml zure room, 1 el limoensap, 2 el dragonazijn, 1 el fijngesnipperde peterselie, een snuifje zoetstof, peper en zout
Bereidingswijze

Blancheer de tuinbonen in gezouten water. Giet af en pel de boontjes.

Kook de eieren halfhard, gedurende 6 minuten. Laat ze na het koken schrikken onder koud water om het kookproces te stoppen.

Meng alle ingrediënten voor de dressing. Kruid goed af met peper en zout.

Snij de sla in reepjes. Verdeel over een serveerschaal. Verdeel de kip over de sla. Werk af met de tuinbonen. Snij voorzichtig de eieren in 2 (voorzichtig, de dooier is nog lopend!) en verdeel ze over het bord. Werk af met de dressing.

Quiche met geitenkaas en tuinkruiden

Ingrediënten
  • 1 portie kruimeldeeg (recept, of gekocht)
  • 100 gram geitenkaas (type Chavroux)
  • 1 handvol verse kruiden (ik koos voor peterselie, tijm en oregano), fijngehakt
  • 3 eieren
  • 200 ml room 
  • peper en zout
Bereidingswijze

Verwarm de oven voor op 180°C.

Rol het deeg uit. Bekleed een quichevorm met bakpapier en leg er het deeg in. Prik in met een vorm en bak blind gedurende 15 minuten. Blind bakken kan met verschillende soorten steunvulling, ik doe het met bakparels.

Maak intussen de vulling. Klop de eieren los met de room en kaas. Voeg de verse kruiden toe en kruid flink bij met peper en zout. Niet te zuinig zijn op je kruiden, want anders smaakt de quiche te flets.

Haal de quichevorm uit de oven, verwijder de bakparels en giet de vulling in de vorm.

Verlaag de oventemperatuur naar 160°C. Bak de quiche gedurende 20 a 25 minuten goudbruin.

Disclaimer: Ik kreeg van Tarte à Moi een bon toegestuurd zonder voorwaarde om eender welke post te schrijven en zonder enige financiële vergoeding. Mijn mening in de blogs is steeds mijn eigen persoonlijke mening. 

Reacties