Zuiders aperitiefje

De lente is in het land. Nog wat aarzelend, maar vorige week was het toch al wel aangenaam weer. Her en der zie ik ook wat bloemen en planten opduiken in de tuin, en dat zorgt toch meteen voor een ander gevoel. Ook in de keuken. Ik ga bij het zien van de eerste zonnestralen meteen dromen van lichtere gerechten, van zomervakantie en van zon.

Ook de wederhelft (drinksblogger Double Strainger) ging denken aan meer zomerse taferelen en Zuiderse gerechten. Hij wou bij het aperitief een bordje met opgelegde groenten, toastjes en een blikje sardientjes in olijfolie een cocktailserveren. Hij vroeg me om een bijpassend dipsausje te maken. Met de Zuiderse invloeden in het achterhoofd ging ik aan de slag.

Deze dipsaus past fantastisch bij vis, maar ook bij gegrilde aardappelen is dit een toppertje. Dochterlief besloot de dip zelfs gewoon op te smullen met grissini. 

Balsamico-parmezaan mayonaise

Ingrediënten

  • 2 eierdooiers
  • 300 ml olijfolie
  • 1 el limoensap
  • 1 tl mosterd
  • 2 el geraspte parmezaanse kaas
  • 1 teentje look, fijngesnipperd
  • 5 ansjovisfilets 
  • Cayennepeper
  • Peper en zout
Bereidingswijze

Maak een mayonaise van de eierdooiers, het limoensap, de mosterd en de olijfolie. Ik doe dit met de staafmixer. Ik neem een smalle hoge pot, doe de ingrediënten daar in en werk rustig van beneden naar de boven met de staafmixer tot ik een dikke mayonaise krijg.

Voeg de andere ingrediënten toe, zet er nog even de staafmixer in tot alles gemengd is. Kruid goed bij met peper, zout en een snuifje cayennepeper.

Reacties