Suikervrije ketchup

De voorbije maanden testte ik vrij intensief wat nieuwe producten uit waaronder een siroop op basis van Ellphi zoetstof, die je zo kan gebruiken in een dessert of op pannenkoeken, maar die ook geschikt is om mee te koken en bakken. Soms is een zoetstof niet echt geschikt en heb je een vloeibare variant nodig. Voor sommige recepten is het ook gewoon veel handiger en lekkerder. Ik maakte er alvast zelf een ketchup mee. 

Ik eet wel eens graag ketchup, maar vind deze in de zoetstof-varianten altijd véél te zoet en/of chemisch smaken. Met dit recept maak je zelf je ketchup, en proef je er de tomaat nog echt in! Als je de ketchup langer wil bewaren kan je deze wecken (20 minuten op 90 graden). Ik heb hier al vastgesteld dat wecken van één potje niet echt nodig is... het potje is altijd snel leeg ;-) Maar met de de jaarlijkse Italiaanse tomaten die ik kocht bij Rotilio heb ik toch weer een voorraadje ketchup gemaakt en in weckpotten gezet voor het komende jaar.

Ingrediënten

  • 1,5 kg tomaten, in blokjes
  • 1/4 cup appelazijn
  • 1/2 cup ui, in stukjes
  • 1 lookteentje
  • 1/8 cup Ellphi Fruto neutraal
  • 1 tl mosterd
  • 1/2 tl Worcestershire saus
  • peper, zout
Bereidingswijze

Doe alle ingrediënten in een kookpot. Breng aan de kook en laat op een zacht vuur 60 minuten pruttelen.

Pureer het geheel. Laat verder sudderen tot je de gewenste dikte verkregen hebt.

Laat afkoelen.

Smakelijk!

Reacties