Overheerlijke Appelbeignets

Ik ga niet zo graag naar de kermis, maar de smoutebollenkraam... daar ben ik zot van. Friet, smoutebollen of appelbeignets, ik heb het allemaal even graag. Maar suikervrij is dat niet echt op de kermis. En bovendien, in dit Corona-jaar zijn er al helemaal niet veel kermissen geweest. Daarom koos ik voor mijn tweede foodpairing in het kader van de International Sherry Week voor heerlijke appelbeignets zonder toegevoegde suikers.

Op de foto zie je ze met bloemsuiker, maar dit was uiteraard de portie van de wederhelft. Ik werkte mijn eigen portie af met wat zoetstof (deze zag je eerder deze week al verschijnen op Instagram en op Facebook). Het deeg voor beiden was hetzelfde, ik maak er een punt van om alle gebak in huis te maken op een manier dat iedereen er kan van eten.

De beignets werden geserveerd met een Gonzalez Byass Solera 1847 Cream Sherry. Meer over het drankje kan je lezen op de blog van Double Strainger

Ingrediënten

  • 160 gram bloem
  • 150 ml melk
  • 40 gram Ellphi zoetstof
  • 1 ei
  • 2 grote appelen (jonagold)
  • 1/2 flesje pilsbier
  • 1 el zonnebloemolie
Bereidingswijze

Zeef de bloem. Splits het ei.

Meng de bloem met de melk, het eigeel, de zonnebloemolie en het bier.

Klop het eiwit stijf en meng onder het deeg.

Schil de appelen en snij in partjes.

Verhit de friteuse op 175°C. 
Tip: haar het rooster uit je friteuse of het deeg plakt er nadien in. Ik bak zelfs mijn appelbeignets gewoon in een pan op het vuur, ik verhit frituurolie zo tot 175°C.

Haal de appelpartjes door het beslag en bak goudbruin in de frituurolie.

Serveer bestrooid met extra zoetstof.

Smakelijk!

Reacties