Over wecken, en inmaken, en zoveel meer

Het was wat rustiger op de blog de afgelopen weken. Wie onze Instagram of Facebookpagina volgt, heeft echter wel wat meer zien passeren. We gingen af en toe iets eten, bakten een suikervrije appelcake met Ellphi, gingen aan de slag met brood en... gingen aan het wecken.

Ik heb een grote familie langs moederzijde. Een grote, gezellige bende waar je soms nog wel de Italiaanse roots merkt (lees: luide familiefeestjes ;) ). Van één van mijn tantes kreeg ik enkele jaren geleden een weckketel, je weet wel: zo een grote lompe inmaakketel, inclusief de verroeste thermometer en een hoop weckpotten, klemmen en rubbers. Ik breidde mijn collectie potten intussen uit met een reeks oude weckbokalen die ik tweedehands kocht, en ga elk jaar weer aan de slag.


Ook dit jaar verzamelde ik allerlei groenten en fruit uit onze tuin, en kreeg ik wat van familie. Een 20-tal kilo Italiaanse tomaten werden tot passata verwerkt, perziken uit de tuin van nog een tante werden opgelegd in suikervrije siroop en appelmoes van de valappels uit de tuin staan al te wachten op het winterseizoen. Deze week volgden nog peren op siroop, en wie weet wat ik nog maak.

Niet alleen het échte wecken blijft populair, ook 'klassiek' inmaken stond op de agenda. Ik had een overvloed aan courgettes en maakte er enkelen in zoetzuur (lekker bij de raclette in de winter), ik droog laurier en rozenbottel en maak allerhande confituren (dit jaar: rabarber, aardbeien en perzik - en ook nog aalbessengelei).

Ouderwets? Misschien, maar ik word er helemaal blij en rustig van. Weten dat ik ook in de winter kan genieten van mijn moestuin, en weten dat ik dit kan zonder bewaarmiddelen en kleurstoffen... het maakt me helemaal blij!


Ik geef dan ook graag enkele tips mee.

Voor de tijden en temperaturen moet je goed uitkijken. Niet alles moet even lang in de ketel! Ik weck bijvoorbeeld appelmoes en perziken 30 minuten op 90°C. Passata en tomatenblokjes gaan een uur op 100°C.

Controleer zeker je rubbers en glazen op schade voor gebruik. Ik had enkele weken terug 'pech'... ik goot hete passata in een pot, die terstond barstte... tomatenprut op het aanrecht, op de kasten... en zelfs erin... :-\

Begin je met een koude inhoud in je potten, vul je weckketel dan met koud water. Is de inhoud warm (vb. soep, saus), neem dan warm water.

Je zet de potten op een rooster in de weckketel. Daarna vul je de ketel met water tot de bovenste rij potten 3/4 onder water staan.

Meer basisinformatie over wecken kan je makkelijk vinden bij Weckenonline.

Suikervrije siroop

Ik maak graag wat fruit zoals perziken en peertjes in op suikervrije siroop. Deze kan je dan serveren bij een maaltijd (type: gebraad, rosbief) of bij een bolletje roomijs als dessert. Door het wecken kan je perfect je fruit bewaren zonder suiker.

Suikervrije siroop? Ik kies voor een siroop met Ellphi. Neem 500 ml water en 250 Ellphi zoetstof. Kook tot de zoetstof is opgelost.

Hoe ga je te werk? Schil het fruit, verwijder klokhuis/pit en snij in parten. Vul een gesteriliseerde weckpot met de partjes. Druk goed aan. Overgiet met een hete siroop. Doe de warme potten in de weckketel, voeg warm water toe en weck de aangegeven tijd.

Reacties