Foodbloggers "Komen Eten" - de off screen editie, deel 3

Enkele maanden geleden raakten we onder collega-foodbloggers aan de praat over het programma "Komen Eten", over elkaar ontmoeten op allerhande persvoorstellingen en events, over onze blogs... en stelde collega-foodblogger Caroline (Avocado van de Duivel) voor om een off screen editie te doen van "Komen Eten". Dat zag ik nu eigenlijk ook wel zitten. Relax etentjes, met een leuke babbel, zonder enige druk... Na een eerste bezoek bij Caroline en vervolgens in de (voor mij althans) verre Denderstreek bij Anniek (Cuberdon & Macaron) was het deze maand mijn beurt.

Foto (c) Tasting Lifestyle

Door drukke agenda's en ziekte wederhelften is het soms moeilijk om agenda's te laten samenvallen, maar het lukte dan toch. Caroline, Ellen (Kokerellen) en Sarah (Tasting Lifestyle) tekenden present.

Trots als we zijn op onze streek en als enige Limburgse in het groepje wou ik volop de Limburgse kaart trekken. Na wat zoekwerk en planning werd het menu een voor mij klassiek Italiaans geïnspireerd geheel, met een heleboel aan Limburgse streekproducten.

Ik ging 's ochtends op pad en deed een ronde bij de lokale handelaars.


Met een huisbar en drinksblogger in huis werd het aperitief (althans het drankje) uitbesteed aan de wederhelft (Double Strainger).

Aperitief met Limburgse 'antipasti'

***

Minipizza's met Achelse blauwe, peer en walnoten

***

Risotto alla Milanese

***

Dessertentafel met suikervrije Tiramisu, Limburgse vlaai en Baklava

Foto's (c) Tasting Lifestyle
De Limburgse productenlijst was zeer uitgebreid... zo uitgebreid dat ik zelf een "spiekbriefje" maakte om bij de hand te houden :-) 

Ik koos voor klassieke Limburgse producten, maar ook voor een 'multiculturele' toets. Zo kwam het vlees van bij de Turkse slager, kocht ik Baklava bij de Turkse bakker en ook een mooie Italiaanse wijn mocht niet ontbreken.
Voor meer informatie en uitleg bij de dranken verwijs ik je graag door naar Double Strainger. Geert schreef hierover al een blog.

Foto's (c) Avocado van de Duivel

Kazen

  • Grevenbroecker - ‘Achelse Blauwe’ - unieke blauwschimmelkaas van koemelk
  • Beringse Witte – schapenmelk van uitstervend ras het "Belgisch melkschaap". Jong is hij fris, zuur en licht brokkelig, rijp is hij lopend maar niet sterk, zonder de typische ammoniakgeur.
  • Koolputter – zwart gekleurde ‘type pecorino’ kaas van schapenmelk gemengd met magere koemelk.
Waar?
  • Kaasmakerij Catharinadal (Catharinadal 5 - 3930 Hamont-Achel)
  • Schapenmelk van De Stalse Schans (Guido Gezellestraat 11 - 3582 Stal, Koersel)
  • Gekocht bij Het Kaasplankje (OLV-straat 6, 3580 Beringen)

Charcuterie

Maaslandse Rauwe Ham & Maaslandse Ringworst
Slagerij Slootmaekers (Keelhofstraat 34, 3620 Neerharen) - verkrijgbaar bij www.streekmarkt.be


Zoetigheden

  • Limburgse abrikozenvlaai – Bakkerij Bosbroek –  Kroonstraat 46, 3582 Stal (Koersel)
  • Confituur van framboos & zwarte thee – Focus on Cheese (Het Kaasplankje Beringen) – Producent Apples & Oranges (Sint-Truiden)
Foto (c) Tasting Lifestyle

Dranken

  • Gin Blosm Maribelle - Heers
  • Blauwe bessenbier (www.streekmarkt.be) - uniek natuurbier van hoge gisting, dat op ambachtelijke wijze gebrouwen werd met toevoeging van maar liefst 30 % sap van krakend verse blauwe bessen. De natuurlijke suikers van het bessensap werden volledig uitgegist zodat dit bier suikervrij is. Er werden geen kleur- of smaakstoffen toegevoegd.
  • Koolputter Zwart & Koolputter Goud – Dienst Toerisme Beringen, Inkomgebouw BeMine, Koolmijnlaan 203, 3582 Koersel
  • Blauwe bessenwijn – Blueberry Fields – Schomstraat 147, 3582 Koersel (ook verkrijgbaar via www.streekmarkt.be)

Multicultureel

  • Barbera d’Alba Montaribaldi – SVI – Zonhoven
  • Vlees – slagerij Güven – Koolmijnlaan 277 Beverlo (Beringen-Mijn)
  • Baklava – bakkerij Yilmaz – Koolmijnlaan 279 Koersel (Beringen-Mijn)

Ik genoot heel erg van de avond en de voorbereidingen. Bedankt aan de dames voor jullie komst!

Reacties