Valentijn - Bloedsinaasappel

Ze zijn weer heel kort verkrijgbaar: de bloedsinaasappelen. De wederhelft gaat elk jaar aan de slag om een reeks sinaasappelschijfjes te drogen, en ik kan altijd wel enkele stuks 'redden' en zelf verwerken. De mooie oranjeroze kleur van het sap bracht me meteen in Valentijnstemming en ik koos voor een confituur van bloedsinaasappelen om te combineren met een schijfje foie gras.


De confituur krijgt een beetje een bittere toets door het gebruik van Cointreau Bloedsinaasappel. Let wel op: als je 'gewone' Cointreau gebruikt zal het net zoeter smaken.

Onderstaande hoeveelheden zijn genoeg voor 1 potje confituur.

Ingrediënten
  •  1 bloedsinaasappel
  • 100 gram zùsto
  • 1 scheutje Cointreau Bloedsinaasappel

Bereidingswijze

Snij de sinaasappelpartjes à vif. Vang ook het sap op.

Weeg het sap en de partjes. Ik had ongeveer 110 gram sinaasappel over. Hierop nam ik 100 gram zoetstof. Heb je veel meer of minder sinaasappel, pas dan de zoetstof aan.

Meng voorzichtig de zoetstof met sap en vruchtvlees. Doet dit beetje bij beetje en al roerend, om klonters tegen te gaan.

Breng het geheel aan de kook en laat een tiental minuten zachtjes pruttelen.

Sinaasappelen bevatten van nature veel pectine. Ik merkte dat ik de confituur niet verder moest indikken. 

Haal van het vuur af en meng er de Cointreau onder.

Laat afkoelen.

Ik serveerde mijn confituur met een schijfje foie gras, afgewerkt met gedroogde rozenblaadjes en een schijfje gedroogde bloedsinaas. 


Reacties