Gezonde snacks

Enkele weken geleden kwam de nieuwe voedingsdriehoek te voorschijn. Een nieuwe driehoek, maar al bij al een logische opstelling. En toch lijken veel mensen moeite te hebben om de driehoek in de praktijk toe te passen. Ik merk dat er veel lezers zijn voor mijn eerdere artikel hierover. Daarom vandaag een blog over dat punt waar we toch allemaal moeite mee hebben: 's ochtends snel wat 'gezonde' snacks meenemen voor op het werk.


Begin bij het begin: drink voldoende water. Voor velen een struikelblok, maar o zo gemakkelijk. Ik weet bijvoorbeeld van mezelf dat ik - eens druk bezig - niet vaak wil opstaan om een glaasje water te gaan halen. Ideaal is dan een fles van ongeveer 0,5 à 0,75 liter voor aan je bureau. Bij Brita kan je bijvoorbeeld terecht voor de "fill & go" kan, waar meteen ook een waterfiltertje in zit. Ideaal!

De richtlijnen van de voedingsdriehoek voorzien veel groenten en fruit: kies dus enkele stukken fruit, snij wat worteltjes of broccoli in stukjes en neem ze mee. Ook noten zijn een lekker en gezond alternatief. Er zijn heel wat notenmengelingen verkrijgbaar in de supermarkten (zie bijvoorbeeld dit eerdere artikel) of kies voor verse exemplaren. Zeker in de herfst is niets zo lekker dan wat verse okkernoten!

Maar geef toe: een hele dag groenten, fruit en noten... dat hou je geen weken aan een stuk vol. Er mag wel eens wat anders bij zijn. Maar in plaats van te kiezen voor zoete of vette koekjes, kies dan voor een wat gezondere variant. Maak bijvoorbeeld zelf deze bananenmuffins of bounties, of kies voor een rijstkoek met een hartig beleg.

Het hoeft helemaal niet zo moeilijk te zijn!

Meer inspiratie nodig? Neem eens een kijkje op onze Pinterest-pagina!

En terwijl ik deze blogpost in elkaar typte, snoepte ik samen met de dochter een worteltje en probeer ik de zesjarige eveneens duidelijk te maken dat het geen goed idee is om nu ook nog een appel te eten... het is bijna lunchtijd ;-)

Reacties