Koffie & Thee Mocktails

Enkele weken geleden was ik te gast bij Sips voor een workshop koffie & thee mocktails door Manuel Wouters. Hij ontwikkelde een aantal mocktails met koffie & thee in opdracht van BRITA.


Water vormt de basis waarin alle smaken en aroma’s van de lekkerste theeën en koffies zich ontwikkelen. Het gebruik van BRITA gefilterd water zorgt ervoor dat de geur- en smaakverstorende stoffen die aanwezig zijn in leidingwater worden gefilterd waardoor men een lekker, neutraal smakend water bekomt.

Koffie is bovendien in ons land één van de populairste dranken. De Belg drinkt gemiddeld zo’n 2 kopjes koffie per dag (persoonlijk denk ik dat ik dit gemiddelde serieus mee omhoog doe gaan ;-) ). Thee is na water de meest gedronken drank in de wereld en ook hier drinkt de Belg gemiddeld iedere dag 2 kopjes van.

We kregen een grondige uitleg over de voordelen van het gebruik van gefilterd water, over het maken van de mocktails, en gingen aan de slag. Manuel ontwikkelde vier mocktails met BRITA gefilterd water: Style Green Tea, Style Lavender Tea, Style Cardamom Coffee en Style Orange Coffee. Allen zeer mooi gebalanceerde mocktails, met verrassende smaken en geuren. De namen bevatten allemaal een knipoog naar de nieuwste BRITA kannen, de Style versie. Alweer mooie, ditmaal minimalistische, kannen met de vernieuwde Maxtra filters.


Mijn favoriete mocktail was toch wel de Style Green Tea. Een beetje giftig van kleur, maar superlekker en verfrissend. Hoewel ik zelf een absolute koffie-fanaat ben, ging mijn voorkeur toch meer uit naar de thee-drankjes. De koffie-mocktails waren niet suikervrij en voor mijn smaak toch wel een beetje te zoet.


De Style Green Tea is echter wel een aanrader voor een zomers terrasje of alcoholvrij aperitief. Ik geef je dan ook graag het recept mee.

Benodigdheden

Tumblerglas, maatbeker, shaker, fijne zeef (strainer)

Ingrediënten
  • 1 tl Matcha Groene Thee (poeder)
  • 3 cl BRITA gefilterd water
  • 2 cl limoensap
  • 2 cl gembersiroop
  • ginger beer
  • Garnering: zeekraal

Bereidingswijze

Neem een mixglas. Doe er alle ingrediënten in, met uitzondering van het ginger beer. Sluit de
shaker en schud de ingrediënten krachtig.

Zeef de mocktail in een met ijsblokjes gevuld tumblerglas. Voeg het ginger beer langzaam bij de mocktail.

Serveer met een rietje. Garneer met zeekraal.


Reacties