Carrefour 'wild' weekend

Een tijdje geleden kreeg ik een uitnodiging in de mailbox van Carrefour en Walkie Talkie. Of ik zin had in een 'wild' weekend. Mijn aandacht was alvast getrokken door de titel alleen al ;-) Wat later bleek het om een weekendje in de Ardennen te gaan met o.a. een gin tasting, een boswandeling en een kookworkshop rond het 'wild'-gamma van Carrefour. Daar had ik uiteraard zeker zin in. De wederhelft zag de gin tasting ook wel zitten voor Double Strainger, en dus trokken we samen met een paar andere bloggers richting de Ardennen voor een gezellig en lekker event.


Op vrijdag druppelde iedereen op verschillende tijdstippen het hotel (het prachtige Quartier Latin in Marche-en-Famenne) binnen. Er werd dan ook gekozen voor een koud buffet om de avond in te leiden. Vervolgens kregen we van Baptiste van Outryve, woordvoerder van Carrefour en mede-oprichter van The Bruges Gin Society een deskundige uitleg over de vijf gins van de avond.

Mijn voorkeur ging hier duidelijk uit naar The Black Swan, de eigen gin van The Bruges Gin Society. Een aangename gin met hier en daar een verrassende toets, gemaakt met kruiden die je kan vinden rondom het Brugse Minnewater. Heel lekker!

Bij één van de andere gins, namelijk de Nordes Atlantic Galicia, kreeg ik het even benauwd. Dit is een zeer zoete gin, die om dit extra in de verf te zetten geserveerd wordt met cola-snoepjes. Niet meteen mijn ding ;-)


De volgende ochtend ging het een beetje moeizamer: te veel gin, te weinig slaap, of - in mijn geval - een allergieaanval gaven nogal lome foodies aan de (uitgebreide) ontbijttafel.

Een stevig ontbijt dan maar ("je moet je ziekte overeten" zei mijn nonkel-zaliger altijd) en de bus op voor een boswandeling. En wauw! Dit was leuk! Een aangename (zij het wat mistige) ochtend, een verlaten bos en absolute rust. Een prima opkikkertje.


We kregen een deskundige uitleg over eetbare en giftige paddenstoelen en gingen zelf met onze schattige mandjes op pad. Jammer genoeg speelt het weer ons nog altijd parten en vonden we niet zo heel veel paddenstoelen. Het is nog iets te warm en te droog. Alhoewel... ik had zelf toch een mandje vol (wat nadien thuis verwerkt werd in een champignonsoepje ... to be blogged).


Na de wandeling trokken we met de bus richting Baraque de Fraiture, het hoogste punt van België. In een rustig gelegen, gezellige chalet gingen we aan de slag met het wildgamma van Carrefour. Opgedeeld in groepjes gingen we aan de slag om een overheerlijk menu op tafel te zetten.

Pompoensoepje met gebraden spekjes
***
'Salade Folle' van witloof en appels, chips van gerookte eendenborst, toastje met bospaddestoelen
***
Gegrilde hertenkalffilet met veenbessencrème
Hindestukje, rodewijnsaus met sjalotjes
Patrijsfilet met citrusvruchten
Knolselderpuree met gezouten boter, peer en wijn met kaneel, gestoofd witloof met honing
***
Crème brûlée met bosbessen
Pure chocoladebrownies met espelettepeper
Ananastartaar met honing en limoncello

Een schitterend menu.


Hiermee werd ook het wildgamma van Carrefour voorgesteld, en dat was wel top. Nieuw dit jaar is bijvoorbeeld de patrijsfilet, een makkelijk en lekker stukje vlees. Mijn favoriet was echter de hertenkalffilet. Supermals en overheerlijk. Dit komt zeker en vast in mijn eigen kerstmenu!

Ook de chips van gerookte eendenborst vond ik zeer aangenaam in de winterse salade, en zo eenvoudig! Schik sneetjes eendenborstfilet op een met bakpapier bedekte bakplaat. Zet ongeveer 40 minuten in een oven van 80°C, laat afkoelen en klaar!

Om te eindigen: nog enkele foto's van dit super weekendje onder bloggers (let vooral op de fototoestellen en smartphones ;-) ). Wij hebben ervan genoten en gaan zeker nog aan de slag met deze schitterende producten!



Bedankt Carrefour & Walkie Talkie, en bedankt aan de collega-foodbloggers voor dit gezellige uitje!

Reacties